Sunday, July 6, 2008

Cubaan - Tanaman Fertigasi

Mula menyemai benih pada 20 hb jun 2008. Menikut perkiraan jikalau 5 hari selepas benih bercambah, maka pada hari ini, pokok adalah berusia 11 hari. Pada usia 20 hari benih akan di alih pada polibag. Semai lebih kurang 20 benih campuran cili dan tomato, tetapi hanya sembilan sahaja yang bercambah. Tok kekurangan 1 pokok kerana polibag ada 10.


Cubaan untuk menanam 10 pokok dengan menggunakan 10 polibag. Siap sedia menunggu untuk pokok dialihkan pada hari ke-20.


Perhatikan tong biru adalah campuran air dan baja yang siap sedia untuk berkhidmat. Pengairan dan pembajaan adalah secara automatik di mana timer akan digunakan untuk mengepam air dengan menggunakan motor kecil untuk 4 kali sehari mengikut masa yang tok telah tetap kan. Cubaan mengaikan air menggunakan motor sudah berjaya, sekarang hanya menunggu pokok untuk di alihkan shj.


Contoh pokok pokok cili yang sudah berjaya di tanam dengan menggunakan kaedah fertigasi. Pokok lebih sehat dan cili lebih gemuk. Ini gambar contoh shj. Ambil dari blog orang.


Jikalau hendak menjalankan secara komersial, mungkin begini lah rupanya. Tetapi cukuplah dahulu dengan 10 polibag, sekadar untuk mengambil pengalaman.

No comments:

Post a Comment