Thursday, December 27, 2012

Buku Yang Dah Lama Habis Di Baca



Sila baca ikut turutan.

1. Bagaikan Puteri - Alaf 21 (tahun 2005)
2. Cinta Sang Ratu - Alaf 21 (tahun 2007)
3. Hijab Sang Pencinta - Alaf 21 (tahun 2008)
4. Cinta Sufi - Alaf 21 (tahun 2010)
5. Sutera Bidadari - GB Karangkraf (fka Alaf 21) (tahun 2011)
6. Sunan Musafir - Alaf 21 (tahun 2012)

Tuesday, December 25, 2012

Rasanya Macam Nak Menulis


Rasanya macam nak menulis. Sebab tok tengok kat facebook diorang ni suka share macam macam. Main share ja.. tapi tak pernah buat rujukan. Kononnya share benda elok, rupa rupanya isi nya penuh dengan penipuan. Lepas tu tak nak bertanggung jawab pulak tu.

"Aku cuma share kan ja.".. kata diorang

Lhorrr bapak.... bapak harus lah bertanggung jawab. Benda sampai menyampai ni boleh jadi fitnah kalau tak betul. Ada pulak tu benda menyampai tak betul pasal Rasullullah. Rasullullah tak kata.. dia dok kata Rasullullah kata. Tok nasihatkan.. hati hati lah... jangan jadi tukang sampai yang tak betul. Tok malas nak petik apa benda apa yang diorang dok share share ni. Ada yang dah di tegur pun degil jugak. Ikut suka la nak buat apa pun labu. Yang penting tok dah jalankan tugas untuk menegur.

Lagi satu tok tak berapa berkenan.

"Ya Allah, jadikanlah siapa yang like gambar ni dapat sampai ke Mekah"...

Doa tu bagus, tapi yang like like tu apa kebendernya.

"Ya Allah, jadikanlah siapa yang share gambar ni dapat sampai ke Mekah"..

Ni lagi satu. Kalau nak doa.. doa ajalah. Tak perlu lah tambah tambah. Ini ibarat, siapa tak share atau tak like gambar tu, maka beliau ni macam tak berdoa nak pergi Mekah lah pulak. Maka berduyun duyun lah orang like dan share. 

Dulu dulu masa zaman sebelum ada facebook pun banyak jugak kes kes cam ni. Orang kampung tok panggil SURAT BERANTAI.  Maka di tulis lah dalam surat tu amanat sheikh mana mana tah. Lepas tu ending surat tu menyatakan, siapa yang baca surat ni, tak sampaikan kepada sekurang kuranya sepuluh orang, maka akan terjadi mala petaka kepada pembaca dalam masa beberapa hari. Maka berduyun duyun lah surat ni di hantar merata rata.

Sekarang tidak perlu lagi. Guna facebook, guna LIKE atau SHARE sahaja. Maka berantai rantai lah ia.

Saturday, December 22, 2012

Selamat Menyambut Tahun Baru


Kalau anda orang Mayan, Ya.. bukan orang bugis atau minang atau jawa atau boyan. Maka kalendar anda telah berakhir semalam. Oleh itu hari ini adalah hari baru buat anda.

Oleh sebab itu tok ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru. Ada bakar bakar bunga api tak semalam?

Published with Blogger-droid v2.0.9

Thursday, December 20, 2012

PMR 8A


"Berbaloi betul penat abah hantar pergi tusyen".. kata nenek semalam

Tok diam ja. Sebenarnya konsepnya bukan begitu. Keputusan PMR 8A tu pun atas rezeki yang Allah beri. Tok menghantar tusyen siang dan malam tu pun bukan kehendak tok. Kalau tok, baik tok relaks ja kat rumah. Tapi itu semua kehendak Allah. Allah mahu memberikan 8A dalam PMR, jadi Allah sediakan semua jalan jalan yang mudah kepada beliau, tok dan nenek.

1. Bila nak join 2 atau 3 tempat tusyen yang berbeza, diberikan tok rezeki/duit yang lebih untuk membayar yuran.
2. Di berikan tok kekuatan/kesihatan/kehendak untuk menghantar ke pusat tusyen, walaupun jauh.

Jadi, segala puji pujian hanya pada Allah sahaja yang patut di beri. Kenapa pula?

1. Allah yang berkehendak.
2. Allah yang menentukan.
3. Allah yang memudahkan segalanya.
4. Allah yang memberi.

Apa apa pun tahniah kerana mendapat keprihatinan daripada Allah untuk diberikan 8A dalam PMR. Tak perlu tulis panjang. Budak 15 tahun cukup sahaja paham yang gini gini. TAHNIAH...

Tuesday, December 18, 2012

Kiamat




“Dan ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu (putusannya masing-masing)”

Dalam ayat ini jelas menyatakan bahawa ketika berlaku kiamat nanti akan ada manusia yang dapat melihat keadaan kiamat itu sendiri. Tak dapat tok pastikan sama ada apa jenis jenis manusia atau jin atau apa makhluk yang dapat melihat keadaan kiamat nanti. Yang ni tok berlapang dada ja lah "siapa" yang di maksudkan dalam ayat ini sudah semestinya termasuk lah golongan manusia. Sama ada manusia ini jenis Islam atau kafir pun tok tak tahu. Yang pastinya mereka adalah dalam golongan yang di kehendaki oleh Allah untuk melihatnya.

Tapi jangan lah pula kata mereka yang yang melihat keadaan kiamat ini adalah antara manusia yang terselamat. Sebab kita tak tahu pula azabnya pula keadaan mereka di ketika itu. Rasanya cukuplah kita mengatakan bahawa ada juga sesiapa yang dapat melihat hari Kiamat berlaku. Ada tafsir menyatakan (tok tak ingat yang mana satu), setelah mereka melihat keadaan kiamat itu, dan setelah manusia manusia yang tidak terpilih semua mati, barulah manusia manusia terpilih (terpilih untuk melihat kiamat) ini di matikan. Selepas itu barulah di tiupkan sangkakala kedua untuk perhitungan semua makhluk yang akan dihitung termasuklah manusia manusia terpilih ini.




“Dan (ingatlah) hari (ketika) ditiup sangkakala, maka terkejutlah segala yang di langit dan segala yang di bumi, kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Dan semua mereka datang menghadap-Nya dengan merendahkan diri”




1.
 alqaari’atu Hari Kiamat,
2.
 maa alqaari’atu apakah hari Kiamat itu?
3. wamaa adraaka maa alqaari’atu Tahukah kamu apakah hari Kiamat itu?
4. yawma yakuunu alnnaasu kaalfaraasyi almabtsuutsi Pada hari itu manusia adalah seperti anai-anai yang bertebaran
5. watakuunu aljibaalu kaal’ihni almanfuuyi dan gunung-gunung adalah seperti bulu yang dihambur-hamburkan.



                                                                                                        

“Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: “Bilakah terjadinya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba”. Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang bari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”.”

Dalam ayat ini ada menyatakan “Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba tiba”. Maksud tiba tiba kalau guna bahasa biasa, lebih kurang macam datang tiba tiba dan tanpa disangka sangka. Senang kata tak ada siapa pun yang tahu atau dapat menjangka bila berlaku kiamat kecuali Allah SWT.

Sunday, December 16, 2012

Hikayat Umar Umaiyyah



Siapa yang dah pernah baca Hikayat Amir Hamzah yang panjang ni, mesti kenal dengan sahabat baik beliau iaitu Umar Umaiyyah. Dalam Hikayat Amir Hamzah, Umar Umaiyyah ni di sifatkan sebagai sebagai seorang periang, pencuri, suka mengenakan orang dan juga mempunyai ilmu atau alat alat mistik. Beliau tidak lah sekuat Amir Hamzah, tetapi gadget dan sifat suka menipu tu yang sntiasa buatkan tok teringatkan beliau.

Rupa rupanya Umar Umaiyyah ni pun sebenarnya terkenal juga. Beliau mempunyai Hikayat yang tersendiri iaitu Hikayat Umar Umaiyyah.


Dalam hikayat ini, beliau diceritakan sebagai seorang yang kuat menipu dan suka mengenakan orang. Juga ada satu bab khas menceritakan tentang kenapa tentera bergajah Abrahah dari Yemen menyerang Mekah. Rupanya pasal si Umar Umaiyyah juga. Walau bagai mana pun, hikayat Umar Umaiyyah ni tidak lah setebal Hikayat Amir Hamzah. Tapi memang seronok di baca... kalau kamu penggemar buku hikayat lah.

MenCuka Lantai


Tok pernah cerita dulu [disini] yang tok ni tak bela kucing. Tapi kucing suka datang rumah tok, siap beranak lagi. Bila dah ramai tu mula lah keluar sifat kebinatangan diorang ni. Kencing dan berak merata rata. Nenek dah tak tahan, sebab diorang ni berak atas lantai tiles, siang cuci malam berak balik. Tok dengar aja lah bebel an nenek. Tok nak pukul kucing, memang tak sampai hati. Dan tok tak benarkan siapa siapa marah dan pukul kucing dirumah tok ni.

Konsep tok mudah, siapa datang menumpang kita cuba layan cara baik, termasuk lah binatang. Kalau tak suka halau. Tapi kucing kucing kecik ni tok tak sanggup halau. Dan pikiran tok ni pun, rumah yang tok duduk ni pun menumpang juga, semuanya bukan milik tok. Jadi, tok cuba tangani dengan sebaik yang mungkin.

"Diberikan madu, di balas tuba"..suatu hari tok terima sms dari nenek.

"He he he".. tok balas. Tok tahulah ini mesti pasal kucing.


Entah mana nenek dapat petua letak air cili dalam bekas, konon nya kucing tak berani datang nak kencing dan berak. Tok tengok makin menjadi jadi ada le. Jadi tok pun mula lah projek, ingat balik petua petua lama. Macam biasalah, sebelum memulakan kerja harus dimulakan dengan niat dan doa. Suatu pekerjaan yang bukan kerana Allah SWT adalah suatu pekerjaan yang sia sia. Ya, macam mana pula nak meng niatkan mencuci taik kucing ini adalah kerana Allah? Itu pandai pandai le tok tok semua memikirkannya.


Apa apa hal pun, kena cuci dulu lantai bersih bersih. Dah basuh lantai kasi kering dulu. Tok guna mop ngan kain. Sebenarnya buat lah apa sahaja janji bersih suci. Dan selepas itu keringkan sahaja lantai tu.

"Cuka ada?" tanya tok pada nenek..


Tok tahu nenek memang ada stok cuka ni, sebab nenek selalu sangat masak ikan kuah cuka. Dah dapat cuka tok pun bancuhlah cuka dengan air dalam botol spray. Bancuhannya adalah separuh cuka separuh air. Dan, selepas di goncang goncang botol spray, maka tok sembur lah bancuhan cuka tadi atas lantai. Bila dah seronok main spray spray cuka, tok terlajak sampai satu rumah tok spray. Sampai habis sebotol bancuhan tok spray.

"Kena beli lagi cuka".. kata tok pada nenek..


Kali ini botol besar nenek belikan untuk tok. Dah spray pagi, tok spray pula petang. Dan tok ulang selama tiga hari. Alhamdulillah, tiada lagi kesan kesan tinggalan penjajah di rumah. Rupanya, muka nenek yang mencuka selama ini, ubatnya adalah cuka juga.

Suatu hari tok tengok, anak anak kucing ni tidor dalam helmet motor pulak. Ini mesti kes tak tahan bau cuka. Kucing jantan yang selalu pancut merata rata pun tok tengok dah tak lalu ikut rumah tok. Kalau nak lalu diorang lalu ikut longkang ja. Sekarang ni, motor skooter elegent tok pun dah di spray dengan cuka.

Wednesday, December 12, 2012

Sedang Dibaca


Taj Us-Salatin (Mahkota Segala Raja Raja)






Buku ni sebenarnya adalah guideline bagi raja raja untuk cemerlang gemilang dan terbilang di dunia dan akhirat. Buku ini juga mencakupi hal hal keagaaman, kemanusiaan dan juga keduniaan.. Tok rekemen la kalau mana mana sultan atau bakal bakal sultan baca buku ni. Apa apa pun tok tak boleh chong panjang, sebab tak habis baca lagi.


Published with Blogger-droid v2.0.9

121212


Sebenarnya adalah

12 12 2012 atau;
12 December 2012

ada yang dah terbiasa tahun di pendekkan kan, tu yang 2012 jadi 12 ja. apa apa pun tak kesah la, yang penting masing masing paham. Bila disusun berderet 12.12.12, maka jadi cantik la nombor ni. Bila dah cantik, senang la pulak nak ingat.

Maka hari ni macam maca acara lah di adakan.

- ada yang menikah
- ada yang kahwin
- ada yang kahwin lagi
- ada yang kahwin lagi dan lagi
- ada yang cuba beranak hari ni

Bukan apa, kalau tarikh biasa biasa ja, susah benar nak ingat. Terutama sekali orang lelaki.

"Abang, happy xxth anniversary" sms nenek pada tok 30 hb nov yang lalu.

"he he he.. lupa" jawab tok

"dah agak dah" balas nenek

Tuesday, December 11, 2012

In Shaa Allah


insha allah
Insha Allah
In Sha Allah
in sha allah
in sha' allah
In Sha' Allah
insha' allah
Insha' Allah

apa la korang ni pening pening lalat sangat. janganlah di persusah susahkan segala hal. kesian lah mereka mereka yang pelat. yang penting maksud yang di pahami masing masing. cepat betul jatuh jatuh hukum.

Published with Blogger-droid v2.0.9

Bacaan Bulan November


Bulan lalu adalah bulan yang tok kurang membaca. Hanya dua buku sahaja yang habis di baca.


dan buku


Vamphra adalah sambungan dari pada buku


Tak ada komen apa apa. Sebab tok dah jadi habbit sebelum tidur mesti baca buku. Jadi tok belasah aja buku apa yang ada di rumah.

Monday, December 10, 2012

Baru Habis Baca



21 December 2012


Kalau tanya lobai google... macam macam cerita tentang 21 December 2012. Ada yang kata hari kiamat le. Bumi nak terbalik la. Ada planet nak hantam bumi la dan macam macam teori keluar. Sebenarnya tak payah tanya tuan lobai pun ramai jugak peramal peramal bangsa melaya pun lebih kurang jugak teorinya. Dari satu tarikh ke satu tarikh. Kalau tak jadi apa apa tarikh tu, dianjak pulak ke tarikh lain.

Jadi, tarikh yang terdekat untuk di perhatikan oleh pembina pembina teori adalah 21 December 2012, iaitu jatuh pada hari Jumaat minggu hadapan. 

"Bukan hari kiamat la... tapi setakat bencana sahaja"... ada pulak yang kata camtu.

Maka ada lah puak puak yang dah buat simpanan barang barang makanan dan keperluan untuk menghadapi bencana ini. Simpan beras, simpan sardin tin, simpan maggi dan macam macam lagi. Tapi yang ni tok tak tahu lah kat Malaya ada buat ke tak? Tapi luar Melaya pastinya ada.

Sebenarnya mana datang asal usul cerita 21 hb December ni. Yang ni tanya Lebai Google pun dapat jawapan jugak. Cuba tanya Lebai tentang Mayan Calender. Tok malas nak buat rumusan pasal ni. Jawapan mudah boleh dapat dari pakcik Lebai.

Kalau lah 21hb mendatang ni Kiamat. Jadi..
1. Mana cerita Mahadi? 
2. Mana cerita Dajjal?
3. Mana cerita Nabi Isa?
4. Mana Cerita Bani Tamim?
5. Mana cerita Yakjud Makjud?

Tok pula mengambil jalan tengah (jika berlaku kiamat pada 21 Dec 2012), mengata iya pun tidak, mengata tidak pun tidak. Sebab bagi tok, hanya Allah SWT sahaja yang tahu tarikh hari kiamat ini.

Tentang bencana (jika berlaku pada 21 Dec 2012), yang ini pun tok ambik jalan tengah jugak. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Tujuan tok tulis topik ini adalah sebenarnya tok tak tahu nak tulis topik apa. Sebab bulan December ni tok belum tulis apa apa pun. Kebetulan ada cerita cerita pasal 21 December, jadi tok tulis sahajalah apa yang ada di hati.


Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: "Bilakah masa datangnya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia. (Huru-hara) hari kiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut". Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui".
(Al-A'raaf 7:187)

Thursday, November 22, 2012

Doa Iftitah


Nenek ada tanya tok tentang pengetian sembahyang suatu ketika dahulu. Sebab apa kita angkat tadbir, sebab apa kita rukuk, sebab apa kita sujud dan sebagainya. Ish.. jauh kedepan rupanya nenek. Tok kata sabar sabar lah dulu. Tak tercapai tok nak cerita dulu bab tu. Jadi tok kata, paham kan lah dulu doa doa kita di dalam sembahyang tu. Kalau nak berdoa, doa kita tu haruslah kita fahami dahulu.

Jadi kita mulakan dahulu dengan doa iftitah.

Maksudnya:

Allah Maha Besar sebesar-besarnya. Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya. Dan maha suci Allah siang dan malam. Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah kepada Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah. Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan seru sekelian alam. Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya. Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam).

yang ni tok cilok dari (petikanterbaik). sebenarnya ini adalah ulangkaji dari sekolah sekolah dahulu. cuma kali ini cubalah pahamkan benar benar.

Allah Maha Besar sebesar-besarnya. 
Doa iftitah ini di mulakan dengan puji pujian dahulu.

Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya. Dan maha suci Allah siang dan malam.
Tak cukup puji sekali, di puji lagi. Dan lagi. Sebenarnya ini adalah salah satu cara untuk membesarkan Allah. Tu sebab kadang kadang ada orang marah kalau kena puji lebih lebih.
"Hanya Allah SWT sahaja yang layak dipuji".. kata seseparuh orang..

Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah kepada Allah
Kat sini dah mula menyatakan pengabdian kita kepada Allah. Kuhadapkan mukaku kalau maksudnya dari segi Ilmu Syariat, lebih kurang macam patuh lah.

dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah.
ya, masa tengah sembahyang ni mula buat pengakuan yang kita tidak mensyirikkan Allah.

Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan seru sekelian alam.
Bila sebut sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah semata mata. Ketika ini kita mengaku bahawa segala perbuatan kita semasa hidup adalah kerana Allah semata mata. Dalam sambil itu, kita puji lagi dengan menyebut Allah adalah pemilik sekelian alam. Kadang kadang ada yang tanya, kenapa dah sebut sembahyangku kemudian sebut lagi ibadatku? Tak sama ke? Tok malas nak panjang panjang yang ni.

Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya.
dan buat pengakuan sekali lagi yang kita tidak sekali sekali mensyirikkanNya. Apa pasal ya banyak kali cerita tak buat syirik ni? Sebab dia adalah dosa yang tidak diampunkan. Jadi kita pun sebutlah banyak banyak kali. Macam declare dulu tak buat salah dan tak mau buat salah. Janji macam macam lah. Tunaikan atau tak tunaikan, itu sendiri jawab nanti.

Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam).
Yang ini maksudnya sebenarnya lebih kurang "dengan ini, maka perintahkanlah aku dan jadikanlah aku tergolong dari orang orang Muslim(Islam)". Masa ini mula mintak perintah dari Allah (lebih kurang). Maknanya suruh buat apa sahaja aku akan buat. Lebih kurang macam janji manis lah bagi sesetengah orang. Dan di akhiri, barulah buat permintaan iaitu mintak di masukkan di dalam golongan orang Muslim.

Pengertian doa ni macam macam sebenarnya. Orang Syariat paham lain, orang Tarekat paham lain, orang Hakekat paham lain dan orang Makrifat paham lain. Yang penting paham. Jangan dok hapal ja, tapi tak paham langsung.

Wednesday, November 21, 2012

Kedai Kopi Kampung (KKK)



Kalau siapa masuk ceruk ceruk kampung, yang orang kata ulu ulu banat ni, mesti ada yang terserempak dengan Kedai Kopi Kampung (KKK). Lebih kurang macam warung Pak Jabit la. KKK ni pun pelanggannya tak ramai, selalunya penduduk penduduk situ jugak la. Nak kira untung jarang yang untung. Ibarat bukak kedai macam seronok seronok ja. Walau bagai mana pun KKK tetap bukak hari hari. Kadang kadang sorang dua orang ja yang datang minum sehari. Orang luar memang tak datang la KKK ni, sebabnya, jauh ke dalam. Lagi pun tak ada specialnya pun, setakat tempat lepak orang orang kampung.


Bagi tok, blog tok ni sebijik macam KKK je la. Ibarat hidup segan mati tak mau. Nak tutup tak boleh, sebab pelanggan ada, nanti kena marah. Lagi pun tok bukak KKK ni pun asalnya seronok seronok ja sekadar nak merapu dan buat testing sikit sikit. Konsep pun tak ada. Ikut suka tok nenek tok ja.

Kalau ikut carta kat atas tu, pelanggan tok purata sehari adalah lebih kurang tiga puloh orang. Kalau sorang datang minum secawan kopi, lebih kurang RM30 sehari. Sebulan adalah purata RM700. Kalau assumption secawan kopi RM1. Itu pun tak tolak harga kos lagi. Kalau duduk di kampung cukup kot belanja banyak ni.

Tuesday, November 20, 2012

Tahu.Paham.Buat




Siapa yang ada anak masih kecil sekecil darjah satu atau sekecil tingkatan satu, mesti pernah dengar benda ni. Budak budak ni sekarang dah tak main exam exam dah. Dah tak ada markah 90 per 100 dapat A, atau dah tak ada periksa nombor berapa dalam kelas. Sekarang ni diorang dah main band pulak. Bukan band muzik macam waliband tu. Ini band apa tah... tok tak paham.


  • Band 1 (Tahu)
  • Band 2 (Tahu dan Faham)
  • Band 4 (Tahu, Faham dan Boleh Buat Dengan Beradap)
  • Band 5 (Tahu,faham dan Boleh Buat Dengan Beradab Terpuji)
  • Band 6 (Tahu,Faham dan Boleh Buat Dengan Beradab Mithali)


Tok ada jugak masuk briefing tentang band band ni. Tapi tak paham paham. Tok masuk pulak briefing bincang/penerangan markah hujung tahun dengan guru. Masih jugak tak paham. Kelat betul otak tok ni. Sebenarnya tok paham maksud band band tu, yang tok tak paham sebenarnya adalah pengkelasan band tu dan kalau tak ada %^^^%&^%$$#$#... Sebenarnya tok pun dah tak paham apa tok nak tulis ni.

Rasanya dalam Ilmu apa pun boleh pakai band band ni. Tapi kena paham lah pengkelasan Ilmu itu sendiri. Mungkin kita boleh telek diri sendiri dan compare kan dengan tiap tiap ilmu yang ada.

Contoh:
Ilmu Ambil Air Sembahyang.
Anda akan Band 1 kalau: Tahu cara nak ambil air sembahyang. 
Anda akan Band 2 kalau: Tahu cara nak ambil air sembahyang dan faham caranya.
Anda akan Band 3 kalau: Tahu cara nak ambil air sembahyang, faham caranya dan boleh buat.
Anda akan Band 4 kalau: Tahu cara ambil air sembahyang, faham, boleh buat dan beradap (ikut tertib).
Anda akan Band 5 kalau: Tahu cara ambil air sembahyang, faham, boleh buat dan beradap dengan betul (perfect).
Anda akan Band 6 kalau: Tahu cara ambil air sembahyang, faham, boleh buat dan beradap dengan betul (perfect) dan boleh dijadikan contoh kepada orang lain.

Entah betul entah tidak contoh tok ni. Belasah ja lah...

Mari kita telek diri sendiri.

Ilmu Syariat.
Ilmu Tarekat.
Ilmu Hakikat. 
Ilmu Makrifat.


Pentas Lakonan



Tak kira lah filem ka, teater ka, semuanya mesti ada skrip dan jalan cerita. Untuk ada skrip mesti ada tukang tulis skrip. Bila skrip dah siap, submit pada producer. Producer kata OK, baru baru start cari pengarah. Pengarah baca skrip, tentukan berapa ramai pelakon nak pakai, tentukan siapa jadi hero, siapa jadi heroin, kalau cerita lama lama, mesti ada pak pacak, selalunya pak pacak ni jarang ada skrip. Kalau ada skrip pun pendek pendek ja.

"Baik tuan..".. ini contoh skrip pak pacak

Bila pelakon pelakon dah ditentukan, krew pun mesti ada. Kalau tidak siapa nak angkat kamera, siapa nak oprate kamera, nak angkat payung dan macam macam. Itu kalau buat filem atau drama. Kalau teater, krew audio kena ada, krew buat prop, krew susun kerusi.

"sound check.. sound check".. ini contoh krew sound bila buat testing

Ish macam macam macam kalau nak buat cerita ni, tak kira lah filem, drama atau teater. Kalau buat cerita kartun pun lebih kurang jugak.

"betul.. betul.. betul" contoh suara kartun upin ipin..

Kartun pun nak kena ada skrip jugak, nak kena pinjam suara orang jugak. Orang jugak yang nak kena lukis kartun. Pengarah tetap kena ada.

Apa apa pun bila semua ni dah siap, mesti nak kena ada penonton jugak. Kalau idak tak guna guna buat filem. Cam cerita 2 alam (dr. tak ingat dah nama dia). Kadang kadang ada jugak penonton yang pernah jadi pelakon dan ada pelakon yang pernah jadi penonton. dan ada juga penonton yang tak pernah berlakun pun.

Tok selalu jugak tengok mertua dengan anak perempuan tok yang sorang tu, kalau tengok drama dengan opahnya, memang selalu emosional. Kadang kadang siap marah marah pelakonnya. Yang membuatkan tok terpikir, diorang ni tahu tak itu sekadar lakonan sahaja.

Tok tak tahu lah apasal tok buat cerita ni. Tapi kalau diberi pilihan, korang nak ambik watak apa ya?

Wednesday, November 14, 2012

Awal Muharram


Selalunya bila awal menjelang tiba.. tok akan keluar berjalan bersama rakan rakan tok. Tahun ni tak ada la pulak. Apasal ya mat? Apasal kita tak keluar tahun ni?

Tok buat andaian yang masing masing lupa. Petang ni baru tok ingat nak keluar. Tapi apakan daya... petang ni tok kerja. Esok pulak tok dah janji dengan nenek nak balik kampung beliau di Sitiawan.

Nampak gaya nya tok pergi sembang ngan Pak Tam atau Pak Din atau Pak Ndak atau Atok MOM ajalah. itu pun kalau depa ada.

Apa apa pun tok nak ucapkan selamat tahun baru kepada pembaca blog ini. (itu pun kalau ada).

Published with Blogger-droid v2.0.9

Saturday, November 10, 2012

Sepuluh.Sebelas.Duabelas


10.11.12. Hari ni biasa biasa ja. cuma esok 11.11.12 adalah hari jadi nenek.

Published with Blogger-droid v2.0.9

Wednesday, November 7, 2012

Kitab Tajul Muluk


Tok mengendap perbincangan dua orang sahabat di ofis tadi. Berbincang pasal beberapa Kitab lama yang mereka baca.

"Saya dah baca dah kitab tajuk muluk, kitabnya ada di rumah".. kata encik Safwan (bukan nama sebenar)

"Kalau macam tu engkau mesti dah tahu di mana itu Alif Lam Lam Ha".. jawab encik Harith (bukan nama sebenar)

Encik Harith ni memang biasa tok dengar dari cakap cakap angin yang beliau ni mempunyai Ilmu tinggi melangit. Tok malas nak masuk campur, lagi elok duduk luar gelanggang. Selalunya orang yang punyai Ilmu tinggi melangit ni.. cakap dia je betul, langsung tak boleh di sangkal.

Setelah dengar soalan encik Harith pasal tahu tak di mana itu Alif Lam Lam Ha, muka Safwan macam konfius kejap. Sebenarnya tok pun konfius.

1. Pasal dimana Alif Lam Lam Ha itu
2. Kitab Tajul Muluk itu rasanya cerita bab lain.. bukan bab ketuhanan..

"Err... silap la bang, sebenarnya yang saya baca tu buku Permata Yang Hilang".. jawab encik Safwan.

Thursday, October 25, 2012

HIKMAH

Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman


Saja tok nak tolong promote untuk kawan kawan. Tok tak pasti dapat datang ka tak. Nak tahu lebih lanjut kena rujuk dekat facebook. 


Rasanya tarikh 4hb November. Kalau minat pergi la menjenguk..

Monday, October 15, 2012

Speechless #4

Published with Blogger-droid v2.0.9

Saturday, October 6, 2012

Kucin

Tok ni secara rasminya memang tak ada bela kucin. Tapi dek sebab nenek selalu bagi kucing yang datang makan maka ramai la kucin suka lepak kat rumah. Bukan setakat lepak dan makan aja. Kencing dan beranak pun kat sini.

Petang tadi pak ngah jumpa sekor yang baru beranak dalam longkang tengah tengah panas. Terpaksalah tok bawak masuk dan letak dalam kotak. Lepas bagi dia jilat susu di jari.. terus dia tidur.

Published with Blogger-droid v2.0.9

Speechless #3

Published with Blogger-droid v2.0.9

Friday, October 5, 2012

Speechless #2

Published with Blogger-droid v2.0.9

Speechless #1


Wednesday, October 3, 2012

Sana Sini Wordless


Tok ni rajin jugak la jengok jengok blog orang. Sejak kebelakangan ni banyak jugak blog yang Title dia wordless ja. Tak ada cerita, sekadar letak gambar. Asalnya tok ada jugak terpikir, apa barang letak gambar ja, haram tak ada penerangan langsung. Bila dah selalu sangat tengok wordless ni maka tok pun buat lah andaian sendiri:

wordless ni adalah blog orang yang sekali sekala tak ada idea, atau sekali sekala malas nak tulis apa apa (sekali sekala sahaja, bukan selalu ada wordless). yang ada cuma gambar sahaja. jadi cuma update gambar jer dalam blog. letaklah title wordless, yang masudnya lebih kurang, tiada ber ayat (betul ka ni). kalau ada ayat walau sepatah pun, tak jadi lah wordless dah.

Jadi, tok pun berhajat jugak lah nak gunakan konsep wordless ni (sekali sekala). Konsep ja.. tapi tok nak guna term lain. TUNGGU!!!!

Monday, October 1, 2012

Koleksi



Sebelum ni... merapu tok letak barang ni. Ada yang atas almari. Ada yang dalam almari. Duduk dalam seat motor pun ada. Jadi semalam tok kumpul kumpul la balik konon nya nak mencuci.



Ada yang baru sampai petang tadi. Setelah seminggu order kat ebay.



Bila pikir pikir balik. rupanya ada satu barang lagi tertinggal.

Rupanya tok tak ada menyimpan keris. Macamna nak cakap ya. Tok ada simpan keris kat rumah. Tapi nenek yang punya. Jadi tak payah tunjuk la kot.


Published with Blogger-droid v2.0.9

Monday, September 17, 2012

Toyol



Baru baru ni tok ada terjumpa seekor/seorang toyol. Gambaran yang paling dekat benda yang tok jumpa adalah seperti di atas. Badan nya merah menghening dan badannya lebih kurang besar seekor kucing jantan dewasa. Berkepala botak tiada berambut warna pun merah meghening. Setakat ni tok belum jumpa lagi yang warna hijau seperti dalam drama drama hantu atau komedi melayu.


Ada juga tergerak hati nak menangkap. Tapi tok tak ada pengalaman tentang hal hal ni. Masa tu tok ada jugak terpikir..

"Kalau kena gigit karang.. jadi pasal la pulak"..

Nak panggil rakan rakan, ketika tu tok bersorangan. Kawasan gelap, sebelah tangan pegang torch light. Senang kata tak cukup tangan la..

"Kalau guna jala pun bagus jugak ni".. kata tok dalam hati

Tapi mana la pulak nak dapat jala. Kalau tok tinggalkan hilang la pulak budak ni. Budak ni duduk diam  setempat je tak pergi mana mana. Lagipun bukan selalu dapat peluang jumpa toyol. Ada macam kemungkinan jugak yang beliau ni tak nampak tok. Akhirnya budak tu hilang begitu aja. Setakat gambar diatas ja la yang tok jumpa sebagai gambaran paling dekat dengan apa yang tok jumpa.

P/s: Ini pengalaman tok aja. Mungkin betul toyol atau mungkin spesis lain.

Wednesday, September 12, 2012

Pisau Lapah



Tok dah terbiasa tiap kali melapah waktu raya korban, satu pisau lapah baru mesti tok cuba. Untuk tahun ni satu pisau lapah sudah ditempah dan tinggal tunggu penghantaran sahaja.


Tempah konon. Sebenarnya tok beli kat e-bay ja. Mungkin dalam masa dua minggu lagi sampai lah. Itu pun kalau lepas kastam. Kalau tak lepas, kira sedekah ja lah. Katanya pisau ni adalah jenis "custom handmade damascus skinning knife".


Tengok ja lah bila sampai nanti.Kalau ikutkan ini lah kali pertama tok ada (kalau sampai) pisau jenis besi damascus.

Friday, September 7, 2012

Hang Tuah Gelap



Ada yang kata gambar di atas adalah 99% gambar paling dekat dengan Hang Tuah. Siap dah buat stem Malaysia lagi. Segan segan la pulak tok nak komen pasal gambar Hang Tuah ni. Dari warna kulit rasanya bukan melayu. Gelap sangat la bro, dah tak nampak melayu dah ni.. Mungkin keturunan mamak atau orang India. Kesian lah pulak geng yang claim Hang Tuah tu orang China. Jauh lari ni...

Dengarnya gambar ni di lorek setelah dapat wajahnya daripada mimpi seseorang. Boleh la nak percaya mimpi. Tapi dah tapis ke mimpi tu betul betul. Ada kebarangkalian tak mimpi bertemu Hang Tuah tu waktu malam dan tiada cahaya lampu?


Tuesday, September 4, 2012

ALEXA Pagerank



tok tak tahu apa benda ALEXA Pagerank ni. saja main cuba cuba register 2 - 3 bulan lepas. hari ni tok check pun tak tahu apa yang nak di check sebenarnya. tapi terjumpa lah blog atau site mana yang buat link ke blog tok. sebagai ucapan terima kasih tok letakkan lah list bloq dan web tersebut.



Tuesday, August 28, 2012

MERDEKA


gambar bendera cilok tak tau kat mana

Rasanya tok tak pernah tulis lagi tajuk pasal MERDEKA ni. Sempena bulan yang di katakan bulan keMERDEKAan ni, maka tok ambik kesempatan untuk mencoret sikit.

Selama ni tok tak pernah ambik port pun pasal MERDEKA ni. Yang tok tahu tok dapat cuti percuma ja. Dari kecik dulu tok bab sejarah ni memang tak berapa nak pandai. Jadi sejarah keMERDEKAan Malaysia pun samalah tok tak pandai. Mana tak nya, belajar asyik nak suruh hapal tarikh ja mana tok nak minat. Tok ni jenis cepat ingat kalau lihat gambar gambar. Kalau tengok nombor nombor memang harus tok kelongkang.

Berbalik kepada cerita keMERDEKAan ni. Kalau tanya tok sambutan keMERDEKAan ini adalah tahun ke berapa? Harus jawapan tok keluar ke simpang. Rasanya tok ni boleh lah di katakan bukan nasionalis. Memang ya pun, tok mengaku yang tu. Orang lain naik bendera Malaysia depan rumah, tok naik bendera Kalimah. Tapi kalau dapat bendera Malaysia free tok pasanglah depan rumah, itu pun tanpa pengertian.

Bagi tok.. tok tak berapa sangat sambut keMERDEKAan negara Malaysia ni, sebab hati dan diri tok tak merdeka sepenuhnya. Tok tak tahu bila tok boleh sambut MERDEKA, entah boleh entah tidak.

Macam mana nak meMERDEKAkan diri, jikalau diri ini bukan kita yang punya.
Macam mana nak meMERDEKAkan hati jikalau hati ini bukan kita yang punya.

Apa yang tok boleh buat adalah buat buat seronok seronok MERDEKA aja. Itu pun tak berapa nak seronok. Dunia pinjam pinjaman, esok lusa tak tahu apa berlaku. Kalau nak sambut, sambutlah dengan cara sederhana dan cukup cukup syarat sahaja.

Walau apa pun tok nak mengucapkan SELAMAT HARI MERDEKA kepada mereka yang meraikannya.

Tuesday, August 21, 2012

Menjunjung Bere Hijau - Den Comando


Dari malam Syawal sehingga satu Syawal kerja tok tak ada lain. Baca buku senior "boi wing" tok ni. Memang menarik di baca, ianya tentang pengalaman beliau dalam tentera terutama sekali ketika menjadi komando. Tok jumpa banyak kesalahan ejaan, mungkin tidak di edit dengan baik. Tapi ianya tidak mencacatkan perjalanan cerita.

Buku ini boleh di beli online di blog beliau sendiri. "Komando Kodai Kopi (KKK)"

Facebook Pages


Cuti Syawal ni tok tak banyak sangat jalan jalan. Kebanyakkan masa tok adalah duduk di rumah. Sambil tu sempat jugak layan create Pages dalam facebook. Siapa yang minat nak lawat meh la ke "Facebook Pages" tok. Jangan lupa click butang LIKE.




Thursday, August 16, 2012

Syawal


Lepas tenggelam Ramadhan, timbullah pulak Syawal. Tahap kemalasan tok tetap sama. Tampal kad raya pun kad raya cilok. Cuma tok tambah letakkan gambar kura kura penguin kecik pakai topi lanun jer kat bawah belah kiri. Jadi tak tahu nak bagi kredit kat siapa. Tok ambik pun sebab pantun dia nampak macam menarik ja. Rasanya yang reka pantun tersebut sama ada nelayan atau kaki pancing.

Siapa free nak datang rumah tok meh la. Rasanya raya ke dua tok dah kembali ke rumah. Apa apa hal telefon lah dulu.

Thursday, August 2, 2012

Ramadhan


Ramadhan datang lagi. Sesudah ramadhan datang le pulak Syawal. Syawal maknanya Hari Raya kat budak budak. Opss.. cerita pasal ramadhan. Sebelum tu cerita sikit sebab apa lama tak menulis.

"Tak ada mood".. jawab tok dengan tenang

Macam biasa lah, mana mana blog pun kalau tajuk nya Ramadhan selalunya mesti nak mengucapkan salam Ramadhan campur nasihat nasihat sikit, macam,

1. jangan main mercun
2. moga bertemu lailatul qadar
3. dan macam macam lagi.

Tapi tok malas nak wish apa apa. YES!! M.A.L.A.S maksudnya lazy. Bulan ramadhan ni banyak topik boleh create dan di ceritakan. antaranya;

1. tentang lailatul qadar
2. apa maksud malam seribu bulan.
3. maksud puasa
4. syaitan kena ikat/penjara
5. dan macam macam lagi.

Tapi rasanya tok malas kot. YES!! M.A.L.A.S.

Entry kali ni patutnya bagi tajuk MALAS, dan bukan tajuk RAMADHAN.

P/S: apa apa hal pun gambar diatas memang tak ada kaitan dengan Ramadhan. Gambar pun tok curi dari blog mana tah. dah tak ingat dan MALAS nak ingat. SELAMAT BERMALAS MALASAN DIBULAN RAMADHAN.

Friday, July 6, 2012

Kelahiran


Dalam usia yang sepatutnya mengingati saat kematian. Tak sangka ramai pula yang mengingati hari kelahiran tok. Nenek dan anak anak awal awal lagi sudah mengingatkan tok. Tak sangka juga ada rakan rakan yang mendokan baik baik untuk tok. Nak ucapkan terima kasih kepada rakan rakan yang mengingati tarikh lahir tok dan mendoakan yang baik baik. Harap kalian jua baik baik belaka.

Bagi tok kalau mahu diraikan hari ni, orang paling layak adalah unyang perempuan. Hari dimana unyang bersusah payah melahirkan tok.

"waktu orang tengah sembahyang jumaat".. kata unyang dahulu.

kebetulan hari ini juga adalah hari jumaat. sayang sekali hari ini tak sempat bertemu unyang. InsyaAllah esok hari.

Sunday, June 17, 2012

Tak Ada Mood Nak Menulis


Selalunya tok tak ada idea nak menulis. Cari macam macam topik, masih tak ada idea jugak. Tapi kali ni tok bukan sahaja tak ada idea malahan di tambah lagi dengan tak ada mood nak menulis. Cerita syariat.tarikat.hakikat.makrifat masih lagi tak bersambung. Yang itu ada idea, tapi macam malas nak teruskan. Ingat time relaks relaks nanti tok teruskan la jugak. yang ni pun malas nak tulis lagi. stop dulu lah..

Friday, May 25, 2012

Allah ada di pepek perempuan


Ini cerita yang arwah unyang sampai dahulu pada tok. unyang ni lepas ja pencen cikgu dia suka berjalan jalan. jumpa orang sana jumpa orang sana. lepas tu picit sana picit sini. jolok sana jolok sini. cuma sarang tebuan je yang beliau tak jolok. ada satu hari tu unyang nak pergi buat "duplicate" kunci. dan selalunya port unyang ni di sungai buloh. maka beliau pun pergilah berjumpa lah satu tukang kunci di sana. sambil menunggu tu maka di jolok lah sikit tukang kunci tersebut.

"kalau dah jadi tukang kunci ni mestilah dah dapat kuncinya".. kata unyang

selalunya ayat ayat jolok ni bergantung pada pemahaman orang. kalau orang tak paham atau lurus bendul, jawapan nya pun biasa biasa lah.

"kalau nak tahu lebih lanjut tak boleh disini, kena cari tempat lain bercerita".. jawab si tukang kunci

kalau jawapan nya begini maknanya umpan unyang dah mengena lah. maka di tetapkan lah tarikh dan tempat. dan berjumpalah mereka berdua. rasanya di kedai kopi sahaja. sebenarnya tak ada kaitan pun nak jumpa dimana. kedai kopi boleh, kat rumah boleh, tepi sungai boleh, kat masjid pun boleh. sebenarnya tempat perjumpaan tu saja tok reka, sebab tok dah tak berapa ingat dah detail ceritanya.

maka mula lah mereka berkenal kenal, kebetulan pula umur pun hampir sebaya. maknanya boleh masuk ceritalah. ya la, kalau sorang budak muda sorang lagi umur dah pencen, kadang kadang susah juga nak bersembang. takut sorang cerita pasal motor sorang lagi cerita pasal joran.

kira sudah agak tahu level ilmu masing masing maka.. unyang pun bertanya..

"di mananya tempat Allah itu berada?"...

"Allah itu sebenarnya berada di pepek perempuan".. kata si tukang kunci..

tok tak pasti unyang terkejut atau tidak dengan statement ini. sebab lama sangat dah cerita ni. unyang pun dah meninggal kalau nak tanya balik.

"sebab apa pulak di pepek perempuan?"... tanya unyang..

"sebab dari pepek perempuan keluarnya manusia dan pastinya Allah berada di sana".. kata si tukang kunci.

p/s: sebenarnya tajuk ini ada lah tajuk salam perkenalan sebelum tok meneruskan sambungan tajuk "syariat.tarikat.hakikat.makrifat"

Wednesday, May 23, 2012

syariat.tarikat.hakikat.makrifat - part tiga



tarikat

selepas tingkatan syariat kita pergi ketingkatan tarikat pulak. tok rasa macam cikgu sekolah menengah pulak. baik lah murid murid.. mari kita buka buku ilmu hisab tambahan. lantaklah.. dah merepek.

selalunya orang bersyariat ada yang merasa ketidak puasan dalam bersyariat. ada bersembahyang cukup waktu dan melakukan perkara sunat dan jiwa mereka masih lagi kosong. mereka rasa macam ada kekurangan. dan bermula lah mereka mencari cari kekosongan tersebut. apa paling dekat mereka jumpai adalah ilmu tarikat.. kadang kadang dieja "tarekat".

bagi tok tarikat ini bukanlah satu ilmu yang dipelajari dimana tarikat itu sendiri bermaksud sebagai "jalan". jalan apa? yang pastinya bukan lah jalan raya atau jalan jalan. ia adalah jalan untuk mendekatkan diri dengan Allah. itu lah maksud yang paling logik yang boleh tok pikir. mungkin ada maksud lain.

ada banyak group tarikat didunia ni dan dimalaya ni pun banyak. ada tarikat ahmadiah, tarikat naksyabandiah dan bagai bagai lagi dan yang pastinya group ayah pin dan group rasul melayu pak kahar tak dikira sebagai group tarikat. tiap tiap group tarikat pasti mengaku yang tarikat mereka pastinya bersanad sehingga Rasullullah. maksudnya lebih kurang begini la.. semua ilmu dan cara zikir diturunkan dari Rasullullah kepada sorang guru kesorang guru hinggalah sekarang.

tarikat ini lebih kepada berzikir sahaja. satu hari boleh makan beribu ribu. dan perkara ini haruslah di patuhi oleh anak anak murid. ditingkatan inilah kita akan biasa dengar.

  1. baiah
  2. tawajuh
  3. tawassul
  4. suluk
  5. nafi isbat

orang tarikat ini selalunya adalah pengamal syariat yang ketat. dimana jarang sekali sembahyang diabaikan dan sentiasa menunggu waktu. sembahyang sunat lagilah. selagi ada apa sahaja sembahyang sunat semua dibuat. masa ni la kadang kadang ada yang start bertanda hitam didahi. kononnya dahi sentiasa di sejadah. senang kata dari jauh orang dah nampak alim. tapi bukan semua ya.

masalah tarikat ni selalunya anak anak murid taksub sangat dengan tok guru. sampaikan ada yang sanggup makan sisa makanan guru.

"nak ambik berkat guru".. antara alasan yang pernah tok dengar.

itu belum lagi yang dok ngaku guru atau mursyid masing masing sebagai wali wali besar atau wali wali agung. bagi diorang guru tu tahap tinggi dah. jadi segala doa pasti sampai. sehinggakan ada yang masa berzikir diharuskan membayangkan wajah guru. ini mungkin bermaksud zikir zikir tersebut akan sampai pada Allah melalui guru yang lebih arif.

selalunya mereka ini akan mengaitkan diri mereka sebagai orang sufi. yang kerjanya hanya berzikir sahaja. ada tok pernah nampak dalam ofis pun berzikir. bukan apa, dalam satu hari tu banyak pengiraan zikir nak kena buat jadi takut tak sempat, buat lah waktu kerja. tapi yang ni pun bukan semua orang tarikat yang buat. kebanyakan orang orang syariat akan mengatakan pengikut pengikut tarikat adalah sesat. ini selalunya adalah tuduhan orang orang syariat yang tidak mengkaji atau pun hanya mengkaji separuh jalan.

senang kata siapa yang tak sanggup melalui disiplin yang tok sebut diatas tak perlulah layan tarikat. buang masa, tenaga dan wang. duduk sahaja di tingkatan satu syariat. dan siapa kata tingkatan tarikat ni sudah sesat cukup sahaja baca disini kerana tingkatan hakikat dan makrifat lagi jauh sesat.

bersambung..

Published with Blogger-droid v2.0.4

Monday, May 21, 2012

syariat.tarikat.hakikat.makrifat - part dua


syariat


syariat ni selalunya adalah ilmu yang selingkar dalam permasslahan umum atau tutur atur bagi umat Islam. hal hal biasa umuat islam. selalunya dari kecik kecik orang melayu dah belajar. macam belajar:

1. ambil air sembayang
2. cara sembahyang fardhu
3. cara sembahyang sunat
4. isu halal haram
5. belajar mengaji dengan tajwid
6. yang basic basic budak budak belajar dari darjah satu sampai tingkatang lima tu.
7. isu dosa dan pahala.
8. isu syurga dan neraka.

sebenarnya banyak le lagi. tak lalu la pulak nak list kan. ilmu fardhu ain le kalau orang dulu dulu kata. orang syariat ni di sebabkan ilmunya hanya seputar seputar itu sahaja maka mereka ni suka sangat menjatuhkan hukum.

"eh.. jangan buat macam tu... harammm"..

contoh je kat atas tu.

"eh.. jangan buat cam tu.. dosaa"...

contoh lagi.

"eh.. hang rukuk tak betul tadi... batal sembahyang"..

contoh lagi.

dan mereka ni adalah selalunya cuba membetulkan segala masalah masalah yang di sebutkan di atas. dan jarang sekali mereka ini pula menjaga waktu sembahyang. sembahyang tu tetap sembahyang tetapi jarang sekali mereka mereka ini menunggu waktu. statement ni statement general ja. bukan untuk semua. yang sembahyang kat masjid tu of course la menunggu waktu.. kan.

dan kebanyakan mereka ni niat utama mereka adalah melakukan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang (amar makruf nahi mungkar) adalah dengan niat untuk mengumpul pahala dan dengan harapan masuk syurga semata mata. baguslah, memang itu niat kebanyakan umat Islam pun. endingnya mahu masuk syurga. siapa lah yang mahu masuk neraka.. kan?

disebabkan itu mereka ni suka bebenar pergi syarahan agama di masjid dengan niat untuk menambah Ilmu. dan soalan soalan yang ditanya pun selalunya berkaitan hukam hakam lah. kalau tak percaya, cuba tanya ustaz azhar idrus.

"ustaz... kalau orang tu buat begitu begini.. dosa tak?"..

contoh je.

"ustaz.. kalau bangla tu berada dalam keadaan begitu begini.. lepas tu pergi sembelih ayam.. halal tak ayam tu?"..

contoh lagi.

"kalau langgar lampu traffic light merah waktu malam hari.. dosa tak?"..

contoh lagi.

begitulah selalu nya. dan golongan syariat yang taat memang selalunya rajin mengaji al-quran. sekurang kurangnya baca yassin pada malam jumaat. tapi golongan ni tak rajin baca tafsir, alasannya mudah.

"kita bukan ustaz nak mentafsir al quran"..

tapi sangat rajin membaca hadith tanpa suka mengkaji asal usulnya. kalau dalam facebook tu, yang jenis suka share tapi malas nak study.

cukup kot buat masa ni. cerita yang basic basic aja udah lah.

sambung..

Saturday, May 19, 2012

syariat.tarikat.hakikat.makrifat - part satu



sebenarnya dah lama tok berminat nak tulis bab ni. tak tau kenapa asyik tersangkut sangkut ja. bab kali ni tok kena letak disclaimer sikit. tulisan ini semua adalah atas perspektif tok. jadi tak adalah lengkap sangat. dan awal awal lagi kena bagi tahu. "jangan percaya. cukup sebagai bahan bacaan".


tok tak pasti mana datangnya pengkelasan bab bab ilmu ini. tapi orang tasawuf selalu pakai la pengkelasan ini. ada yang kata di kelaskan oleh imam ghazali. tapi tok malas nak check. korang cuba tanyalah lebai google atau ustaz azhar idrus.


tingkatan ini kalau dilihat seperti ilmu syariatlah dibawah sekali. atas sikit baru ilmu tarikat. atas sikit lagi baru ilmu hakikat. atas lagi baru ilmu makrifat. apa yang tok lihat selalunya ada pertembungan antara ilmu ilmu ni.


orang yang dok kat syariat selalunya mengata. tarekat tu sesat. ahh itu belum pergi hakikat dan makrifat lagi. orang dok kat atas atas  pulak ngata lain.


"orang syariat.. memang gitu. yang dia tahu halal dan haram ja"


memang gitu lah selalunya. jarang mereka ni boleh duduk semeja. macam parti politik pulak.


"dia tu parti tarekat. aku parti syariat. mana boleh dok semeja".


err.. rangkap kat atas tu saja tok tambah.


selalunya orang syariat ni tak tahu ada klasifikasi ilmu yang sebegini. apa itu ilmu syariat tarekat hakikat dan makrifat nanti tok ceritakan dalam sambungan nanti.


topik ni tak termasuk cerita bab wahabi, syiah, dajjal, illuminati, imam mahadi, jin, al hin, hantu, ufo dan amukan pocong atau jampi serapah. ianya hanya sekitar mereka mereka yang masih mengaku ahli sunnah wal jamaah.


sambung..


Published with Blogger-droid v2.0.4

Friday, May 18, 2012

update hari hari



tengah pikir ni. think. think. think. perlu ke blog ni di update hari hari. hari hari cerita sama ja. pagi pergi kerja. petang pulak sementara tunggu nenek. lepak pulak minum minum. malam hantar budak pergi ngaji dan tusyen. lepas tu tidor.


dah la blog ni tak ada spesifik tajuk. kalau blog politik. blog artis. blog copy dan paste. pasti hari hari ada cerita. nak cerita hantu dan jin rasanya dah biasa biasa sangat. kalau tok cerita hantu dah tak macam cerita seram. baik tak payah. buat gelak dek orang ja.


kalau cerita pasal family. err rasanya macam tak berapa sesuai. sekali sekala boleh lah. dulu ada nak cerita:


1. perang akhir zaman.

2. hujung hujung kiamat.

3. sikit sikit bab tasauf. yang ni tok memang reserved dulu.

4. sikit kupasan ayat ayat al quran. ini pun reserved jugak.


tapi ini semua cerita atas perspektif dan pandangan tok sendiri. jadi memang awal awal lagi nak kena bagi warning. "jangan percaya".


nak buat cerita mengarut. tok kena buat research sikit. sejak guna galaxy notes ni rasa macam susah ja nak buat research. line celcom ni teruk bebenor perlahannya. tu yang banyak terbantut.


yang pastinya tok rindukan macbook tok dulu. sebab tukar kerja maka tok terpaksalah pulangkan balik. kalaulah terus dapat. banyak dah tok tulis.


ye la tu.


yang pastinya. itu semua alasan ja. otak dah kering. mana boleh nak menulis. merapu boleh la. kena pulak nenek tak sampai sampai lagi. lambat pulak nenek ni.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Tuesday, May 15, 2012

akil baligh



dah lama dah nenek suruh ushar budak sorang ni.


"cuba lah abang tanya tanya dia, kalau boleh ajarlah dia mandi wajib sekali. haritu dia ada cerita dia ada kencing berlendir waktu tidur".. kata nenek pada tok.


asalnya tok diam ja. sebab selalunya spy spy tok akan cerita. ini spy diam ja. bila dah lama tok diam.. nenek tanya lagi.


"abang dah ajar ka dia mandi wajib?"..


malas nak cakap banyak.. tok pun panggil mushtar(bukan nama betul).


"betulka mushtar pernah mimpi kencing berlendir?".. tanya tok dengan bersaksikan nenek.


"betul bah".. jawapan pendek dari mushtar.


konfiden betul mushtar. mungkin betul jugak lah. jadi tok pun bertanya lagi.


"cuba cerita sikit macam mana boleh mimpi sampai keluar kencing berlendir"


mushtar pun mula la pandang kelangit. beliau ni memang selalu gitu kalau suruh bercerita. mungkin cari idea la kot.


"mula mula tu mimpi jadi superman, lepas tu datang tsunami. masa tsunami datang tu la terkencing. lepas tu rasa kencing macam berlendir ja".. pendek ja cerita mushtar.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Friday, May 11, 2012

Duduk Kat Site Office


Rasanya dah dekat tiga minggu tok duduk kat site office. Notebook pun tak bawak. Blog ni pun tok tak tengok. Baru tiga minggu, rasanya sawang tak la teruk sangat. Lain le makan tahun. Rasanya banyak isu isu yang tok dah terlepas. Macam isu:

  1. BERSIH 3.0
  2. Isu video emak pukul anak kaw kaw (sebenarnya tok tak sempat tengok video ni lagi. betul ka kena pukul kaw kaw?)
  3. Bob Kuman Meninggal Dunia.
  4. Liverpool kalah dengan Chelsea... lepas tu Liverpool menang balik dengan Chelsea.
  5. Ustaz sana ngata ustaz sini. Ustaz sini ngata ustaz sana.
Tapi rasanya kalau nak cerita bab bab dunia memang panjang dan banyak. Tak payah tok cerita, banyak sangat dah blog blog lain cerita. Itu belum masuk cerita cerita kat facebook. Tok selalunya ada beberapa topik nak cerita, tapi bila nak tulis ja malas pulak nak cerita. 

Kalau selalu sangat cerita hantu dan jin, nanti ada pulak yang panggil tok ni sebagai tok bomoh. Kalau tok sentuh bab bab agama sikit nanti ada pulak yang panggil tok ustaz. Kerana tok terlalu memikirkan topik yang sesuai tu lah yang buatkan tok tak menulis. 

Hancus... tajuk lain.. cerita hal lain..

Wednesday, April 18, 2012

Bercakap Dengan Bunian - Part 5 of 5


































Kredit kepada: Perubatan Bunian

P/s: Tok tak ada kena mengena dengan diorang ni.

Thursday, April 12, 2012

Mendaki Gunung Tebu, Jerteh Trengganu.



Pada 8 April yang lalu, sempena perjalanan keluarga 4 malam 4 negeri, tok dan 2 orang anak lelaki tok sempat juga mendaki Gunung Tebu. Mungkin boleh tengok di wikipedia tentang Gunung ini. Memang kami dah merancang agak lama untuk mendaki Gunung ni. Cuma kami tidak bermalam di atas dan kami mendaki dan turun pada hari yang sama. Sebelum ini tok memang ada membaca banyak cerita mistik tentang Gunung ini, sebab itu lah tok makin bersemangat untuk mendaki.


Masih lagi di bawah ni. Sebelum pendakian bermula, sudah bagi tahu ketinggian gunung. Masa ni tok masalah sikit, apa yang tok baca ketinggian gunung ini adalah 1039 meter dari paras laut, tapi bila tengok signboard ni tok confius sikit. Dalam fikiran tok, lantaklah, jam tangan tok ada Altimeter, jadi tok ikut jam tangan ajalah.


Dalam awal perjalanan kami melalui sungai yang cantik cantik belaka. Airnya hijau bak air tebu. Rasanya daripada itu kot gunung ini mendapat nama. Jadi tok gagahkan jugak mengambil gambar untuk di kongsi.


Banyak jugaklah gambar sungai yang tok ambik. Kalau guna camera canggih mesti lagi cantik. Tok guna kamera handphone aja. Itu pun dok balut dalam plastik. Kerana cuaca pagi tu agak lembab. Kejap hujan lebat kejap hujan renyai renyai.


Sepanjang perjalanan ada jugak terjumpa ulat gonggok yang panjang sejengkal. Ada yang warna merah.


Dan ada juga yang warna hitam. Warna pelangi tok tak pernah jumpa lagi.


Brother guide yang sudi melayan kerenah kami anak beranak. Sepanjang jalan asyik senyum dan kuat bersembang. Dia ni macam tak tahu je tok ni tengah mencungap. Last last tok biarkan je anak anak melayan beliau. Makin banyak tok bercakap makin cepat le letih.


Ni rasanya lagi 20 minit nak sampai puncak. Tengok la bunga bunga putih tu. Memang cantik dan segar. Kalau perhatikan kawasan ini sedang berkabus. Dan suhu sangat sejuk di ketika ini. Mana gambar puncak dah, tak ada pulak. 

Perjalanan.

07.30 pagi - Mendaki
12.00 tghari - Sampai kepuncak
12.45 tghari - Mula turun
04.00 petang - Sampai di kaki gunung

Mendaki - 4 setengah jam
Turun - 3 suku jam