Monday, December 10, 2012

21 December 2012


Kalau tanya lobai google... macam macam cerita tentang 21 December 2012. Ada yang kata hari kiamat le. Bumi nak terbalik la. Ada planet nak hantam bumi la dan macam macam teori keluar. Sebenarnya tak payah tanya tuan lobai pun ramai jugak peramal peramal bangsa melaya pun lebih kurang jugak teorinya. Dari satu tarikh ke satu tarikh. Kalau tak jadi apa apa tarikh tu, dianjak pulak ke tarikh lain.

Jadi, tarikh yang terdekat untuk di perhatikan oleh pembina pembina teori adalah 21 December 2012, iaitu jatuh pada hari Jumaat minggu hadapan. 

"Bukan hari kiamat la... tapi setakat bencana sahaja"... ada pulak yang kata camtu.

Maka ada lah puak puak yang dah buat simpanan barang barang makanan dan keperluan untuk menghadapi bencana ini. Simpan beras, simpan sardin tin, simpan maggi dan macam macam lagi. Tapi yang ni tok tak tahu lah kat Malaya ada buat ke tak? Tapi luar Melaya pastinya ada.

Sebenarnya mana datang asal usul cerita 21 hb December ni. Yang ni tanya Lebai Google pun dapat jawapan jugak. Cuba tanya Lebai tentang Mayan Calender. Tok malas nak buat rumusan pasal ni. Jawapan mudah boleh dapat dari pakcik Lebai.

Kalau lah 21hb mendatang ni Kiamat. Jadi..
1. Mana cerita Mahadi? 
2. Mana cerita Dajjal?
3. Mana cerita Nabi Isa?
4. Mana Cerita Bani Tamim?
5. Mana cerita Yakjud Makjud?

Tok pula mengambil jalan tengah (jika berlaku kiamat pada 21 Dec 2012), mengata iya pun tidak, mengata tidak pun tidak. Sebab bagi tok, hanya Allah SWT sahaja yang tahu tarikh hari kiamat ini.

Tentang bencana (jika berlaku pada 21 Dec 2012), yang ini pun tok ambik jalan tengah jugak. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Tujuan tok tulis topik ini adalah sebenarnya tok tak tahu nak tulis topik apa. Sebab bulan December ni tok belum tulis apa apa pun. Kebetulan ada cerita cerita pasal 21 December, jadi tok tulis sahajalah apa yang ada di hati.


Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: "Bilakah masa datangnya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia. (Huru-hara) hari kiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut". Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui".
(Al-A'raaf 7:187)

No comments:

Post a Comment