Tuesday, November 20, 2012

Pentas Lakonan



Tak kira lah filem ka, teater ka, semuanya mesti ada skrip dan jalan cerita. Untuk ada skrip mesti ada tukang tulis skrip. Bila skrip dah siap, submit pada producer. Producer kata OK, baru baru start cari pengarah. Pengarah baca skrip, tentukan berapa ramai pelakon nak pakai, tentukan siapa jadi hero, siapa jadi heroin, kalau cerita lama lama, mesti ada pak pacak, selalunya pak pacak ni jarang ada skrip. Kalau ada skrip pun pendek pendek ja.

"Baik tuan..".. ini contoh skrip pak pacak

Bila pelakon pelakon dah ditentukan, krew pun mesti ada. Kalau tidak siapa nak angkat kamera, siapa nak oprate kamera, nak angkat payung dan macam macam. Itu kalau buat filem atau drama. Kalau teater, krew audio kena ada, krew buat prop, krew susun kerusi.

"sound check.. sound check".. ini contoh krew sound bila buat testing

Ish macam macam macam kalau nak buat cerita ni, tak kira lah filem, drama atau teater. Kalau buat cerita kartun pun lebih kurang jugak.

"betul.. betul.. betul" contoh suara kartun upin ipin..

Kartun pun nak kena ada skrip jugak, nak kena pinjam suara orang jugak. Orang jugak yang nak kena lukis kartun. Pengarah tetap kena ada.

Apa apa pun bila semua ni dah siap, mesti nak kena ada penonton jugak. Kalau idak tak guna guna buat filem. Cam cerita 2 alam (dr. tak ingat dah nama dia). Kadang kadang ada jugak penonton yang pernah jadi pelakon dan ada pelakon yang pernah jadi penonton. dan ada juga penonton yang tak pernah berlakun pun.

Tok selalu jugak tengok mertua dengan anak perempuan tok yang sorang tu, kalau tengok drama dengan opahnya, memang selalu emosional. Kadang kadang siap marah marah pelakonnya. Yang membuatkan tok terpikir, diorang ni tahu tak itu sekadar lakonan sahaja.

Tok tak tahu lah apasal tok buat cerita ni. Tapi kalau diberi pilihan, korang nak ambik watak apa ya?

No comments:

Post a Comment