Friday, November 19, 2010

Melihat Balik Langsir - Part 1

(Masa Kecil)

Sebenarnya dari kecil lagi. tok biasa melihat benda benda ni. selalu benar tok cerita pada arwah unyang. yang biasa arwah unyang cakap...

"biarkan sahaja, khayalan aja tu"..

jadi apa yang tok nampak sudah tertanam dalam hati, yang itu semua hayalan atau ilusi sahaja.

dari hari ke sehari, hal hal yang tok nampak sudah tidak menjadi pelik lagi bagi tok. sebab sudah terlalu biasa. dan tidak jugak di cerita kepada sesiapa kerana unyang kata itu semua hayalan dan ilusi tok. pada unyang perempuan lagi tok tak bercerita, sebab beliau teramat lah penakutnya.

masa sekolah rendah dulu, orang dok cerita pasal hantu macam macam yang ada di sekolah, padahal tok dah jumpa dulu. jangan cerita pasal hantu jepun, itu pun tok dah nampak dulu. dan macam macam lagi, cuma tok tak kenal nama shj, sebab tok tak bersembang dengan mereka.

benda benda yang selalu duduk tepi sempang jalan pun selalu tok nampak. masa tu hairan jugak, boleh kata tiap tiap sempang ada benda berdiri macam polis. tapi rupa macam macam. yang herannya benda benda tu tak pernah ganggu dan cuba berkomunikasi dengan tok. dan mungkin telah tertanam dalam fikiran tok yang ini semua adalah hayalan.

dulu depan rumah tok ada satu pokok besar, yang teramat lah besarnya. jarak 20 meter sahaja dari rumah tok. akarnya punya lah besar, dah dekat nak sampai depan rumah tok. orang kata kat atas pokok tu ada puntianak tinggal. masa tok bayi dulu, unyang perempuan cerita, boleh katakan tiap tiap malam ada bunyi perempuan mengilai. yang tu pun tok biasa nampak, bukan dia sorang aja, macam macam spesis ada atas pokok tu. mula mula memang tok takut, tapi lama lama biasa dah, sebab selalu nampak.

masa kecik kecik dulu tak ada pulak yang datang jumpa tok ngaku wali ka tok syeikh ka atau apa sahaja.

cukupla cerita sikit sikit dahulu... nanti sambung lain..


2 comments: