Tuesday, December 7, 2010

Awal Muharram 1432

Kali ini tok berjalan pantai timur. Antara tempat tok beriktikaf. Malam pertama di Masjid Kampung Laut di Nilampuri. Antara masjid yang di iktiraf sebagai masjid tertua di Malaysia. Sila rujuk http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Kampung_Laut,_Nilam_Puri


masjid kampung laut

Malam kedua pula tok bermalam di Masjid Brunei di Danau Tok Uban. Kebetulan tok bermalam di masjid ini adalah pada malam Awal Muharram. Masjid ini sangat sunyi kerana jauh ke pendalaman dan tiada siapa yang menggunakannya. Di dalamnya sangat sunyi sepi, sehinggakan jarum jatuh pun boleh dengar.

masjid brunei, danau tok uban

Di balik cerita nyata (cerita alam lain).. kalau ada mood tok ceritalah nanti...

9 comments:

  1. assalamualaikum tok, awal muharam baru ni saya ada balik kpg di jln pasir mas, ingat nak pegi danau tok uban tu tapi memandangkan mlm tu kena bertolak balik KL , kesuntukan masa jadi x dpt lah pegi sana. saya x sabar nak tunggu tok bercerita pasal tempat tu.

    ReplyDelete
  2. wsalam...

    kalau dah dekat kampung tu anytime le boleh pergi. Ingat... masuk ikut simpang kelubi. bukan simpang tok uban. err.. untuk yang tak pernah pergi lagi la..

    ReplyDelete
  3. Salam tok, seingat saya nak masuk ke situ dari jalan besar mengadap sekolah, pastu ikut semua simpang belah kanan.dari jalan besar langsuing x de papan tanda yg utk ke masjid tu.betul ke tok ada yg cakap masjid tu tempat perjumpaan wali2 Allah?saya teringin nak bersolat kat masjid tu tapi x dpt hari tu.

    ReplyDelete
  4. Salam bro. Bukit Panau jadi naik tak? Berapa hari kat Kelantan?

    ReplyDelete
  5. sya..
    tempat perjumpaan wali2 Allah tu.. tak dapat la pulak di pastikan.


    MS,
    tak ada rezeki nak naik bukit panau. masa suntuk... 2 malam shj di sana..

    ReplyDelete
  6. tok,

    masa cuti sekolah ni masa paling bagus untuk bawak anak jalan-jalan tok ...tahniah

    ReplyDelete
  7. Bila agaknya komen pasal 'alam sebelah' di Danau Tok Uban nak kuar ?

    ReplyDelete
  8. Salam..cantik sungguh view yg diambil Tok KL..Alam sblh sana dan sini umnpama game pac man 2-d & 3-D laa..kalau story pun kenan kutuk sbb 2-d takkan boleh terima apa yg 3-D

    ReplyDelete
  9. terima kasih tok phd.

    kalau cerita dengan cara elok elok mesti pac man2d boleh terima. cuba lah..

    ReplyDelete