Saturday, February 19, 2011

Gunung Santubong - Part I


http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Santubong

Minggu hadapan (InsyaAllah) tok dan keluarga akan ke Kuching. Tiket bilon sudah di beli. Hotel sudah di tempah. Kenderaan sewa juga sudah di tempah. Tujuan asalnya adalah untuk memanjat Gunung Santubong, jadi di kesempatan yang sama tok bawak lah bersama keluarga sambil berjalan jalan. Kebetulan pulak nenek tengah "loaded", jadi nenek ok sahaja.

Tak tahu lah kenapa Gunung Santubong telah dipilih oleh rakan rakan tok kali ini. Rasanya banyak lagi gunung di semenanjung yang belum di daki. Dengar cerita sambutan untuk mendaki gunung ini agak menggalakkan.

Sebelum pergi ni ada juga tok google kan sikit tentang gunung ini. Ada satu gambar yang tok lihat seperti tempat yang tok pernah pernah pergi. Walaupun secara realitinya tok tak pernah sampai lagi.

Baru baru ni tok ada cuba buat perjalanan ghaib. Melancung la juga. Permulaan perjalanan adalah di pinggir sebuah pokok yang besar. Punya la besar.. sehinggakan akar akar dan banir membentuk tangga membawa ke atas pokok. Ada sesuatu yang memanggil manggil tok naik ke atas dengan melalui tangga tersebut. Sempat lah tok berfikir sejenak sama ada nak naik atau tidak. Selepas tok terfikir yang tok pergi bukan dengan jasad, barulah tok teruskan naik. Itu pun di mulakan dengan kalimah "Bismillah hir Rahman nir Rahim".

sambung..


No comments:

Post a Comment