Monday, May 16, 2011

Inderaloka


Malam tadi tok telah termasuk ke satu alam yang tok belum pastikan di mana. Di sana tok perhatikan semua kaum wanita berpakaian seakan sama. Berkemban seperti pakaian tradisi wanita di Bali, tetapi warna dan corak pakaian nya semua sama, seperti memakai uniform. Di ketika itu tok lihat mereka beramai ramai dan boleh di katakan terlalu ramai menuju ke satu arah.

Apa yang tok dapat pastikan, telinga mereka ini kesemuanya lain daripada manusia biasa, dimana saiz cuping telinga mereka separuh lebih kecil dari telinga manusia dan sedikit runcing. Dan kutil di telinga mereka seperti tumbuh lebihan daging yang berbentuk daun kecil dan hampir menutup lubang telinga.

Tok ambil keputusan untuk bertegur sapa. Lagi pun bukan selalu dapat peluang begini.

"Nak kemana ni?".. tanya tok pada salah seorang mereka..

"Kami semua mahu balik ke kampung, esok cuti bekerja".. jawab mereka

Tidak pulak tok bertanya mereka semua bekerja sebagai apa. Yang pastinya tidak seorang pun yang mukanya sangat cantik. Semua muka biasa biasa sahaja, tidak hodoh dan tidak lah terlalu cantik.

"Boleh saya tahu nama kamu?".. tok teruskan bertanya

"Inderaloka.. panggil sahaja Indera".. jawabnya

Selalu kesempatan begini sukar di cari. Tok memang suka mengambil kesempatan bertanya bagai mana untuk selalu masuk dan keluar ke alam alam begini.

"Saya ini orang luar, boleh tak Indera beritahu bagaimana caranya jikalau saya ingin datang ke sini lagi?"... tanya tok

"Owh.. ada kata serunya".. jawab Indera

Tok dah agak, mesti ada password punya. Tanpa teragak agak tok bertanyakan kata seru tersebut. Kalau dah tahu.. bila bila masa boleh datang lagi.

Indera membisikkan kata seru tersebut di telinga tok. Lain benar kata serunya, bukanlah ayat Al-Quran dan bukan lah pula bahasa melayu dan bukan pula apa apa bahasa yang biasa tok dengar. Tok tak boleh hapal, jadi tok mintak Indera bisik kan sekali lagi. Kali ini lagi panjang bahasa serunya dan lain pula dari yang di bisik kan tadi. Masa tu tok agak, ini mesti kes kena tipu ni.

Entah mana datang idea baru tok pun tak tahu. Ini semua kes susah nak hapal punya pasal.

"Indera ada email address?".. tanya tok.

Indera menulis sesuatu di atas pasir...

Indera@/

"Email address ni tak lengkap, tiada dotcom."... kata tok

"Di alam kami, begini lah email address kami".. jawab Indera dengan selamba..

No comments:

Post a Comment