Tuesday, November 12, 2013

Tuhan Harun


Sejak dua menjak ni famous pulak tok dengar nama ajaran yang di panggil Tuhan Harun. Tak pasti lah pulak apa maksud Tuhan Harun. Sama ada ajaran Tuhan kepada si Harun atau Harun tu dipanggil sebagai Tuhan. Apa apa pun tok dah confius sikit kat sini. kalau google "Tuhan Harun", memang ada lah sedikit cerita nya. Kalau ikut bacaan dalam internet, rasanya lebih kepada Harun ni mengaku sebagai Tuhan. Kalau macam tu dalam Al-Quran pun dah cerita kot pasal Tuhan Harun ni.

Allah menerangkan (kepada sekalian makhlukNya dengan dalil-dalil dan bukti), bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu (mengakui dan menegaskan juga yang demikian); tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(A-li'Imraan 3:18)

Bertanyalah (wahai Muhammad): "Apakah sesuatu yang lebih besar persaksiannya?" (Bagi menjawabnya) katakanlah: "Allah menjadi Saksi antaraku dengan kamu, dan diwahyukan kepadaku Al-Quran ini, supaya aku memberi amaran dengannya kepada kamu dan juga (kepada) sesiapa yang telah sampai kepadanya seruan Al-Quran itu. Adakah kamu sungguh-sungguh mengakui bahawa ada beberapa tuhan yang lain bersama-sama Allah?" Katakanlah: "Aku tidak mengakuinya". Katakanlah lagi: "Hanyasanya Dia lah sahaja Tuhan Yang Maha Esa, dan sesungguhnya aku adalah berlepas diri apa yang kamu sekutukan (dengan Allah Azza Wa Jalla)".
(Al-An'aam 6:19)

No comments:

Post a Comment