Thursday, October 4, 2007

Zakat Fitrah


Dua hari lepas masa jalan jalan di pasar Ramadhan di tempat tok, tok nampak ada lebih dari 2 kaunter bayaran zakat. Tok pun ambil le kesempatan untuk membayar zakat sekali. Tapi yang menyedihkan tidak jauh dari kaunter pungutan ada pengemis yang kudung kaki dan tangan nya.

Pesoalan tok sekarang, kenapa ramai lagi pengemis di Melaya ini. Bukan setakat pengemis, orang susah pun ramai. Tok tidak mahu pertikaikan kenapa mereka mengemis dan adakah mereka benar benar susah. Itu masalah masing masing.

Tok teringat dahulu cerita tentang suatu zaman nanti di mana tiada lagi orang meminta meminta di dunia ini. Maknanya tiada lagi orang susah dan tiada lagi orang mengemis. Dan tiada lagi orang beralasan untuk tidak beribadat kerana memikirkan kesusahan diri. Agak agak bilakah zaman itu? Sebenarnya tok pun tidak tahu.

Apa yang tok idamkan adalah dimana, tok teringin sangat membuka suatu organisasi yang tidak ada birokrasi dan bertujuan untuk membantu dan menghapuskan kesusahan manusia yang kebanyakannya berkaitan dengan duit. Organisasi tok ini akan menggunakan segala duit duit yang ghaib dan tidak zahir sebagai sumber keewangan.

Mereka mereka yang yang susah seperti ibu tunggal dan anak anak yatim akan tok letak kan di suatu tempat dimana ibu ibu tunggal akan bekerja sesama mereka seperti menguruskan ladang ladang atau kilang kilang yang di miliki oleh organisasi mereka sendiri. Duit duit dari keuntungan ladang atau pun kilang tersebut akan di gunakan untuk oleh mereka untuk menguruskan sekolah asrama anak anak yatim yang terdiri dari anak anak mereka juga. Di samping itu juga mereka yang bekerja akan menerima gaji yang setimpal. Kerja ladang dan kilang adalah satu contoh sahaja, pastinya peluang kerja akan diwujudkan khas untuk mereka di samping mereka dapat tinggal bersama anak anak mereka.

Begitu juga orang orang yang kurang upaya, tok akan bina satu asrama atau pusat berkelompok untuk menguruskan mereka mereka ini. Mungkin kita boleh gunakan tenaga tenaga ibu tunggal untuk menguruskan pusat ini. Sumber keewangan akan di ambil dari sumber sumber ghaib ini. Yang sebenarnya memang ada dan tunggu masa sahaja untuk dikeluarkan.

Bagi keluarga yang susah pula, tok akan membimbing mereka untuk berdikari seperti memulakan perniagaan agar mereka dapat menggerakkan sendiri ekonomi keluarga masing masing. Semua yang di taja akan dipantau secara dekat agar mereka semua berjaya dan keluar dari kelompok kesusahan. InsyaAllah...

Tapi bila nak mula ya?

No comments:

Post a Comment