Wednesday, February 11, 2009

Mimpi Semalam

Sebenarnya tok malas nak cerita bab bab mimpi tok ni. Tapi memandang kan kebelakangan ini tok tak ada banyak cerita mengarut, jadi tok nak ceritalah sikit apa mimpi tok semalam. Lagi pun sebab tok jadi HERO dalam mimpi tu.. tu yang nak cerita sikit.

Macam biasa... mimpi selalunya tiada mula dan tiada akhir. Jadi cerita ini dimulakan dengan dengan tiada intro yang gempak. Tahu tahu sahaja sudah berlakunya satu malapetaka dibumi. Dimana rumah rumah dah segalanya hancur, termasuk pokok pokok. Tok rasa mungkin gempa bumi yang besar. Yang pastinya tok dan keluarga tok semuanya selamat ketika lari berlindung di kawasan tinggi. Di ketika itu tok tidak jumpa pula manusia manusia yang lain, apatah lagi kenalan kenalan dan jiran.

Keadaan yang sebenarnya sukar diceritakan, macam bumi ini diterbalikkan pun ada. Tapi tok tak merasa keadaan gegaran itu. Tok cuma menganggap sahaja gempa bumi. Yang pastinya mimpi tok bermula ketika keadaan sudah reda, tahu tahu tok dan keluarga tok sahaja selamat.

Dalam perjalanan mencari tempat menetap yang sesuai tok baru mengetahui yang tok mempunyai kebolehan terapung atau meloncat dengan seringan ringan badan. Kebolehan ini diketahui ketika tok cuba meloncat lubang ketika mendokong anak. Dimana badan tok rasa ringan seringan ringannya.. malahan boleh terapung lagi.

Setelah puas berjalan akhirnya kami terjumpa dengan suatu kawasan penempatan yang selamat. Dan sedikit demi sedikit kelihatan orang orang yang selamat akibat tragedi tersebut mulai datang ke kawasan penempatan tersebut. Oleh kerana kawasan penempatan terlalu terhad, jadi tok sudah mengasingkan antara golongan lelaki dan wanita berserta kanak kanak. Lelaki ditempatkan di satu rumah dan wanita serta kanak kanan ditempat kan di satu rumah yang lain. Rumah rumah tersebuat keadaan nya adalah seperti surau lama tetapi besar yang diperbuat daripada kayu. Surau yang sedia ada dibiarkan sahaja fungsinya sebagai surau dan tempat muzakarah.

Lupa nak diceritakan, di sebabkan tok mempunyai sedikit kebolehan, orang orang tua dan kaum lelaki yang ada sudah mengangkat tok sebagai ketua. Dan keseluruhan semua yang ada (selamat) ketika itu dianggarkan lebih kurang 500 orang termasuk wanita dan kanak kanak.

Dan sebelum tok terjaga tok juga sempat menunaikan solat berjemaah di surau tersebut dan selepas itu memanggil semua kaum lelaki untuk bermesyuarat. Tidak sempat mesyuarat.. tok pun terjaga.

Fakta mimpi:

1. Tok tak tahu apa bencana yang berlaku. Tahu tahu sahaja sudah berlaku.
2. Tok tak tahu sama ada, ada kah lagi kawasan lain yang selamat.

P/s: Sekadar mimpi. jangan dok teka teka pulak.

5 comments:

  1. salam tok, kalau jumlahnya 500 orang mungkin tok nampak yang sampai mula2 dulu kot pasal kata orang yang sampai 500 orang 5 buah kapal di Pulau Besar, tak tahulah saya tok orang kata lagu tu.

    ReplyDelete
  2. Salam Tok Lanun.......

    Hebat betul mimpi Tok Lanun ni......tapi mungkin juga ada kebenaranya.......sbb aku pon ada mendapat info yg hampir sama........bahawasanya akan terjadi banjir besar seperti banjir zaman Nabi Nuh as....bila aku pon tak berani nak cakap........sbb perkara belum terjadi........takut nak cakap.......tapi aku ada dapat satu email....dlm email tu ada menceritakan ttg perlumbaan org-2 barat mendiri tempat perlindungan dan stor di tanah tinggi.....yg dalamnya boleh memuatkan stok makanan yg boleh bertahan sehingga 3 tahun............
    Ini info yg aku dapat je..........kepastian dia belum pasti lagi.......jadi tak perlu lah nak bercerita panjang-2......

    ReplyDelete
  3. mimpi je tu... tok cerita pun sebab tak tahu nak cerita pasal apa...

    ReplyDelete
  4. 37Apabila Anak Manusia datang nanti, keadaannya seperti pada zaman Nuh dahulu. 38Pada hari-hari sebelum banjir besar itu, orang-orang makan minum, dan kawin. Begitulah terus-menerus sampai pada hari Nuh masuk ke dalam kapal.

    salam tok dari matthew 24 perjanjian lama

    ReplyDelete
  5. ades.. ni yg seram ni.. dah la saya tak kahwin lagi.. huhuhu

    - kj

    ReplyDelete