Thursday, May 20, 2010

Di Pinang Menjadi Ketua

Beberapa malam lepas tok di datangi oleh beberapa orang (lelaki dan perempuan) di rumah. Mereka mempunyai hajat yang besar... kata mereka lah.. Katanya di kawasan mereka belum ada Ketua lagi, dan mereka berhajat melantik tok untuk menjadi Ketua mereka. Tok ketawa terbahak bahak.. belum pernah tok terpikir untuk menjadi Ketua seperti yang mereka mahukan. Dalam tok ketawa, wajah mereka tetap serius.

Salah seorang mereka berkata bila melihat tok tak berhenti ketawa..

- "Tok!.. ini amanat arwah Unyang dulu"..
+ "Mana mungkin, arwah Unyang mana pernah aktif dalam hal hal ini".. kata tok

Tok masih tak percaya walaupun nama arwah Unyang di sebut. Lagi pun permintaan mereka adalah diluar bidang atau kepandaian tok. Mana mungkin tok boleh berkhidmat.

- "Tak apa tok.. asal kan nama tok sebagai Ketua, sudah cukup bagi kami".. kata mereka lagi..

Ah!! pening tok memikir sekejap. Mana mungkin mahu di lantik menjadi ketua, tetapi tak buat apa pun tak apa. Asalkan tok jadi Ketua.

+ "Kamu tak ada ke calun yang lain? Lagipun kawasan tok kawasan lain. Tak kan tak ada calun lain tinggal di kawasan tersebut?".. tanya tok
- "Calun tu ada... tapi mereka semua tak berani menjadi Ketua. Mereka semua sanggup buat kerja apa sahaja, asalkan bukan jadi Ketua".. jawab mereka..
+ "Nantilah tok pikirkan dahulu.. buat masa ini tok banyak komitment yang lain"...
- "Kami harap tok dapat buat keputusan malam ini juga, kerana hari permasyuran sudah hampir tiba dan kami kesuntukan masa"... kata mereka..

bersambung...

2 comments:

  1. tok, terima je tawaran tu tok, part time tok... pasang proxy, bukan tak biasa tok...

    ReplyDelete
  2. masih memikirkan... sepak terajang nya kita tak tahu lagi...

    ReplyDelete