Wednesday, May 5, 2010

Pengenalan Kepada Pertapaan


Kesempatan pada hujung minggu dahulu adalah mengikut seseorang yang tok panggil Abah untuk melakukan satu ritual yang di panggil bertapa. Walaupun Abah sendiri tidak mahu mengaku yang proses ini di panggil bertapa, beliau lebih senang ianya di panggil ber Khalwat atau ber Suluk. Walaubagaimanapun tok lebih senang ianya tetap di panggil bertapa. Ini adalah kerana lokasinya adalah terletak di dalam gua/tepi sungai/atas batu dan tempat lebih terbuka walaupun jauh dari orang ramai.

Dahulu tok pernah menyertai satu ritual yang di panggil ber Suluk atau ber Khalwat yang mana tempohnya adalah selama sepuluh hari, sepanjang masa duduk di dalam kelambu yang di pasang di dalam sebuah surau. Dan sepanjang masa hanya berzikir memuji Ilahi. Tok hanya keluar dari kelambu jikalau perlu untuk bersolat jemaah, mandi, makan, buang air besar dan kecil.

Kali ini ritual nya hanyalah satu malam sahaja dan lokasi tok adalah diatas batu ditepi laluan air terjun. Inilah kali pertama tok bertapa secara formal dengan di hadiri oleh guru pembimbing. Mungkin lain kali tok akan buat lagi dan perancangannya mungkin 3 malam..

No comments:

Post a Comment