Friday, March 4, 2011

Gunung Santubong - Part III


Sudah berhari hari tok berfikir, ada kaitan kah orang tua tersebut dengan Gunung Santubong. Itu akan tok pastikan bila berada di sana nanti. Tapi, tok yakin memang ada kaitan.

Tok sampai ke Kuching sehari lebih awal dari rakan rakan yang lain. Tok dan keluarga telah di sambut oleh Tok Kanang di Lapangan Terbang Kuching. Sambutannya amat luarbiasa. Bukan lah bermaksud siap dengan kompang atau bunga manggar. Tok Kanang yang sudah berbelas tahun tidak berjumpa, sentiasa mempastikan keperluan keluarga tok mencukupi. Sehinggakan untuk berjalan jalan pun di sediakan seorang pemandu pelancung. Iaitu adik beliau sendiri. Tok panggil Syawal sahaja. Tak tahu lah nama sebenar atau nama "glamor".

Syawal ada berkata, yang beliau pernah membawa seorang pelancong dari Brunei..

"Alim orangnya bang"... kata Syawal
"Dia sendiri mengaku pernah berjumpa dengan Puteri Gunung Ledang, Puteri Santubong dan Puteri Sejinjang sekaligus".. tambah Syawal lagi

Tok memang suka betul kalau ada cerita cerita macam ni, Tok layan je lah..

"Orang tu kata, yang paling cantik, Puteri Gunung Ledang, kedua Puteri Santubong dan ketiga Puteri Sejinjang"... Syawal makin rancak bercerita

"Esok bila abang panjat Gunung Santubong, mulut kena jaga bang. Jangan cakap lepas dan jangan buat yang bukan bukan".... Syawal tambah lagi..

Tok iya kan je lah. Dah memang begitu syaratnya kalau pergi ke tempat orang. Mana boleh berlagak samseng.

bersambung....

No comments:

Post a Comment