Saturday, March 26, 2011

Mana Masa?


Sejak dua menjak ni tok rasa keletihan betul. Mungkin juga sebab faktor usia dan kerja kerja di ladang yang sedikit bertambah. Bukan nak komplen, tetapi sekadar nak memberitahu diri sendiri. Yang sebenarnya bila usia dah meningkat, masa pun banyak yang hilang. Mana perginya masa itu. Dulu dulu banyak betul masa, sampai terlebih lebih.

Yang sebenarnya, adakah masa itu wujud? Sekali sekala bila kepala tok sedikit senget, tok pasti fikirkan tentang masa. Mana pergi masa? Adakah masa ini wujud? atau di wujudkan?

Tambah soalan lagi...

Apakah sebenarnya yang di kata kan "masa" itu? Mungkin dengan nama lain "time" atau pun "waktu". Macam mana boleh jadi? kejap ada.. kejap tak ada.. kejap banyak dan kejap sedikit. Atau pun yang sebenarnya, hal ini tidak perlu di bincangkan langsung. Sebab akan menjadi "buang masa" pula. Bukan kan membazir namanya.

Ada suatu hari dulu, arwah Unyang pernah berkata...

"Allah tidak bermasa"

Panjang lah ulasan arwah Unyang tentang "Allah tidak bermasa" ni. Waktu ni, kalau siapa nak "buang masa" memang patut dengarlah.

Sekarang ni sebenarnya tok tengah tunggu "masa" nak hantar anak anak ke kelas. Jadi adalah "masa" sekejap nak "merepek dan merapu" (kata sesetengah orang tentang apa yang tok tulis).

No comments:

Post a Comment