Friday, October 7, 2011

Ke Alam Selari. Lagi...


Dahulu tok pernah ada cerita tentang alam selari. Kali ini tok di bawak masuk lagi. Alam selari kali ini berbeza dengan alam selari yang pernah tok masuk dahulu. Alam kali ini mengeluarkan sifat yang tidak baik bagi diri tok. Di alam selari ini semua keluarga (isteri dan anak anak) dapat tok temui. Semua mereka tetap orang yang sama di alam ini. Dan tetap umur yang se akan sama.

Di alam selari ini tok mengeluarkan sifat bengis tok yang tidak terkawal. Mendera anak anak sehingga berdarah muka ada lah perkara biasa. Dan tok dapat merasakan perasaan tok di situ, di mana tok tidak rasa bersalah sikit pun. Kesalahan yang mereka lakukan hanya lah kecil kecil sahaja, malahan kalau di alam ini bagi tok bukan satu kesalahan pun.

Begitu juga terhadap isteri tok, tok sempat merasa menampar, menyepak dan memijak kepala beliau atas alasan beliau menegur tok, atas perkara yang biasa biasa sahaja.

Seketika tok tersedar kembali di alam ini. Tok juga keadaan terpinga pinga bila tersedar kembali, kerana masih konfius tentang alam mana yang sebenarnya tok duduk. Dan tok berastaghfar panjang untuk memadamkan memadamkan memori tersebut apabila tok tersedar penuh. Harapan tok cerita itu berhenti di situ sahaja. Rupanya di sambung kembali masuk ke alam tersebut.

Diteruskan lagi dengan tok menekan muka isteri dan anak ke-tiga tok ke lantai. Dengan alasan menjawab persoalan tok. Kebiasaannya bila kita bertanya soalan, haruslah orang menjawab kembali. Tetapi di sana tok sangat lain. Jangan seseorang pun menjawab soalan tok. Senang kata tok sudah naik hantu.

Tok tersedar kembali buat kali kedua. Keadaannya tetap sama.. ia itu mengambil masa yang agak lama untuk mengetahui tok berada di alam mana. Senang kata sedang konfius... Dalam keadaan konfius tersebut, tok kembali lagi ke alam tersebut. Kali ini untuk membuat perhitungan dengan isteri dan anak anak...

Kembali ke alam tersebut, tok mengumpul anak anak yang berdarah darah bibir dan muka dan isteri yang lebam lebam badan dan muka. Kali ini tok ingin membuat perhitungan dengan isteri sama ada mahu meninggalkan beliau dan bertanya sama anak anak.. siapa yang mahu ikut tok dan siapa yang mahu tinggal bersama isteri tok...

Tidak sempat mendapat keputusan.. tok kembali lagi ke alam sini dengan keadaaan mamai dan konfius sekali lagi. Ambil masa yang lama juga untuk menstabilkan keadaan dan tok terus ambil air sembahyang dan bertahajud.

Sehingga sekarang tok bersyukur mempunya memori di alam ini dan bukan di alam sana. Alhamdulillah.. tok merasa memori yang tidak baik tersebut moga dapat menjadi pengajaran pada tok supaya menjadi insan yang lebih baik terhadap isteri dan anak anak.

P/s: Kalau ada keizinanNya.. tok akan pulang meminta maaf..

No comments:

Post a Comment