Friday, December 16, 2011

Cikgu Din Misai


Siapa lah pulak Cikgu Din Misai ni? Pada hal tok pernah kata dulu kalau boleh tak mahu cerita pasal orang kat blog ni. Tapi yang ni tok tergerak pulak nak cerita pertemuan tok dengan beliau. Cikgu Din Misai ni ibarat celebrity... tok kenal dia, tapi dia tak kenal tok sebelum ni. Selalu sangat tok terserempak dengan beliau sebelum ni, tapi tak pernah pulak bersuai kenal dan bersembang.

Entah kenapa semalam (pastinya atas dorongan Allah), tok terserempak dengan beliau lagi. Kali ini tok seorang dan beliau juga seorang. Lokasinya berhampiran dengan dengan ofis tok dan juga berhampiran dengan kedai mamak. Kali ini tok tak lepaskan peluang memanggilnya..

"Bang Din... Bang Din..."

Beliau dengan muka cerianya datang terus kepada tok.

"Eh! Kamu...".. kata Bang Din..

Dalam hati tok... "Iya la Bang Din ni... macam kenal je tok".. padahal itulah first time bersalam dan belum bersuai kenal pun lagi. Tok bersangka baik... mungkin Bang Din buat buat kenal ja.. untuk tak nak kecikkan hati tok.

Tok pun mulalah memperkenalkan diri tok yang kerdil ini. Dari pada berdiri bersembang, terus sambung ke kedai mamak. Ada juga nasihat yang bang din bagi pada tok dalam masa yang sekejap itu. Beliau orang berilmu, jadi tok kena dengar. 

Sebenarnya apa yang tok paham dari perjumpaan ini adalah: Selama ini tok ada belajar sedikit ilmu daripada seorang anak murid beliau (yang ini tok kena pastikan susur galurnya). Dan tok tak ada hati pun nak mengadap guru beliau, sebab tok kata tok ambil Ilmu Underground, jadi tak perlu lah bersusur galur.

Tapi, Allah nak tunjuk jugak. Kalau tok tak mau mengadap gurunya.. Allah jumpakan juga guru tersebut pada tok secara tak dirancang. Jadi terpaksalah tok ceritakan juga pasal Ilmu Underground ni. Nasib baik lah abang Din ni sempoi orangnya.

"Jangan risau... saya pun ramai jugak anak murid underground (yang tak pakai logo)".. kata Bang Din


P/S: Siapa pulak sifu tok yang mengajar Ilmu Underground ni?

1 comment:

  1. kelabsilatkalimah.wordpress.com/2010/12/19/nak-pukul-orang-inilah-petua-petuanya/

    ReplyDelete