Thursday, August 5, 2010

Hikayat Ke Gunung Datuk - Part 2


Maka hari yang di sebut sebut dan di tunggu tunggu itu pun sampai lah dia dan berkumpul sekelian pengembara yang adapun semangatnya membara bara. Pendawa Jawa lengkap dengan se persalinan baru, kasut baru adapun yang baru di beli di pasar Amphang. Ada juga yang membawa dayang masing masing dan pun juga yang mengembara sendirian. Setelah di kira kira maka adanya cukuplah limha belas orangnya, termasuk lah dayang dayang.

Ada pun setelah cukup mengira dan di kira berkali kali maka jumlahnya tetap limha belas orang. Maka di kira lah buat kali terakhir dan juga tetap lah limha belas orang nya termasuk dayang dayang. Oleh begitu setelah berpuas hati maka bergerak lah meraka berhamai rhamai ke kaki Gunung Datuk yang mahsyur itu.

Kiranya sampai lah mereka di kaki gunung, maka di berilah mereka akan sedikit taklimat oleh si Penjaga Gunung yang adanya bernama gelaran Mak Cik Kiah Pinang Sebatang. Setelah puas menerima taklimat dan di bayar sedikit pengeras setiap seorang kepada Mak Cik Kiah Pinang Sebatang maka bergerak lah mereka mendaki. Ada pun langkahan masing masing ibarat pendekar yang mahu berpencak lagaknya. Langkahan mengangkang penuh gaya walaupun ramai yang buncit perutnya.

bersambung...

1 comment: