Saturday, July 31, 2010

Hikayat Ke Gunung Datuk - Part 1

Sebermula maka berceritalah si Sahibul Hikayat. Setelah janji di patri, tempat di setujui maka tatkala itu dirancanglah pula untuk mencanangkan perkhabaran berita tentang perjalanan itu. Telah di lantik lah segala tok tok untuk memukul canang dan gong dan segala jenis alat bunyian kebesaran agar bertambah tambah la pula ramai yang ingin ikut serta. Sepanduk sepanduk baru di tampal merata rata tempat juga pelusuk kampung menceritakan tentang akan ekspedisi ini. Tetapi di bawah pohon buluh itu jugalah berkumpul jua orang ramai. Di bawah pohom bamboo itu jua lah orang ramai datang menyampai atau bertanya kan khabar berita sama ada ingin turut serta atau pun mencaci cela.

Setelah inzal bermuafakat maka tarikh pun di tetapkan lah dan bertambah duyun lah pula umat mengisi borang turut serta. Adapun sebelum tibalah tarikh yang di persetujui maka masih lah lagi ramainya berkumpul di bawah pohon buluh itu menceritakan akan keseronokan perjalanan ke gunung datuk nanti. Cerita nya bersambung berhari dari panjang lah pohon buluh itu sehinggalah ditebang lah pohon buluh itu oleh Tok Mahat Keji Alam. Sehingga ke penghujung nya ramai lah juga akan juah juah yang menarik diri entah kan apa sebabnya maka tiada di ketahui oleh si Sahibul Hikayat.

Hatta akhirnya hanya seberapa sahaja penggawa yang berani menyahut cabaran, ada yang dari Kelinggi, ada yang dari Pulau Jawa, katanya juga dari negeri Iran pun hadir, tak ketinggalan juga Syeikh yang katanya daripada Nengri Serambi Mekah, Si Pitun dari Trenganu, Yang Berhormat dari Kallang dan berbagai bagai lagi asal usul dan pekerjaan mereka. Tammatnya di lantik lah mereka mereka akan si mamak kutti dari Kelinggi sebagai ketua nya dengan secara muafakat, adil dan muktammad.

Maka berkata lah si mamak kutti akan syarat syarat untuk mendaki, apa sahaja kata si mamak kutti akan di terima sahaja tanpa membantah, ibarat di sihir shaja peserta peserta yang lain. Dissuruhnya membawa bokca, maka di bawa bokca la mereka.. di suruhnya duduk, maka duduk lah mereka.. disuruhnya tinggal istinghar, makan di tinggalkan mereka istinghar. Begitu lah adanya patuh mereka pada si mamak kutti. Makin lama makin terserlah lah kepimpinan si mamak kutti di mata rakyat.

"Bhawasanya di sebut, hendaklah berkumpul sedalam sebelum bermulanya terbit matahari dan adanya hendaklah lengkap segala persiapan termasuklah segala penganan agar tidak kelaparan nanti, tak dilupakan juga menggunakan persalinan yang sesuai agar tidak di tertawa kan juga."

Adapun begitulah bunyinya pesanan terakhir si ketua mamak kutti sehari sebelum berjalan mendaki gunung...

bersambung...



2 comments: