Thursday, July 15, 2010

Gunung Nuang - Part 3



Pabila hampir sampai ke tapak perkhemahan, terutama sekali di kawasan sungai... tok seperti teringat akan seperti pernah sampai di kawasan. Bak orang kata.. macam De Ja Vu. Macam pernah sampai.. tapi itulah 1st time ke sana. Kawasan seperti ini ada tok ceritakan di dalam satu cerita di dalam blog tok ni. Tak pasti yang mana satu.

Akhirnya tok sampai jugak ke kawasan yang di panggil camp-site. Kami tiada merancang untuk terus ke puncak. Cukup lah sampai di camp-site ini sahaja untuk bermandi manda. Itu pun setelah dua setengah jam berjalan. Yang lain lain bercadang untuk mandi manda di sungai. Tok lebih suka bersendirian. Sambil itu tok masak mee segera yang di campur sardine untuk pak long, pak ngah dan pak lang.

Sambil bersendirian itu.. tok cuba berkomunikasi dengan sesiapa yang berada di sekelilingi tok. Dengan sedikit doa dan memberi salam. Akhirnya salam tok berjawab...

"Wa'alaikum salam tuanku"... salam tok berjawab

Tok terkedu kejap.. apa pasal lah pulak bertuanku ni... tok berfikir di dalam hati.

"patik ni menghormati orang".. jawab beliau..

"tak perlu lah berpatik patik dan bertuanku pula... saya bukan keturunan raja".. balas tok..

bicara kami agak panjang, malas nak cerita. sekali sekala terganggu bila rakan rakan tok naik daripada sungai. bukan nak salah kan korang ya.. saja cipta alasan. Intipati apa yang di sembangkan bersama orang yang tidak nampak tersebut, sebenarnya tiada apa yang penting. Sekadar bersembang perihal kampung mereka, dan juga sekadar berkenal kenalan.

bersambung...

No comments:

Post a Comment