Thursday, July 15, 2010

Gunung Nuang - Part 2



Pendakian di teruskan dengan melalui jalan yang agak licin. Ini adalah di sebabkan kerana hujan pada malam sebelumnya.

"baguslah, kalau orang selangor tu.. melawat lawat la dahulu kawasan di negeri selangor dahulu"... tiba tiba tok terdengar satu suara..

Tapi tiada pulak orang di sekeliling tok yang mempunyai suara tersebut. Suara agak garau seperti orang sangat tua. Tok biarkan sahaja keadaan ini, kerana kadang kadang tok mempunyai masalah untuk membezakan suara yang tok dengar adalah suara dari alam yang mana. Di sebabkan suara ini, baru tok teringat yang tok belum berdoa kepada Yang Maha Kuasa untuk memohon keselamatan kami sekumpulan. Tok pun berdoa apa yang patut.


Tiada apa gangguan selepas itu cuma suara suara biasa yang berada di dalam hutan sahaja. Sekali sekala tok bertanya pada pak long untuk mempastikan bunyi yang tok dengar.

"bunyi apa tu?"... tanya tok pada pak long..
"entah la bah".. jawab pak long yang kepenatan... sampai tak leh bercakap..
"itu bunyi katak hutan"... jawab tok..

sekali sekala tok akan bertanya lagi dengan pak long tentang bunyi di hutan... pak long tetap dengan jawapan yang sama..
"entah la bah"...
"itu bunyi riang riang".. kata tok..

perjalanan berterusan.. terus dan terus berjalan. sehingga tok dah tak larat nak memikir segala bunyi yang ada dan segala teguran yang di terima. Ya.. tok memang penat. Malamnya tok main futsal sampai pukol 2.30 pagi. Pagi nye.. sebaik sudah suboh sudah bertolak. Nasib baik pagi tu tok tak sambung tengok World Cup (germany vs uruguay). Kalau tidak, tok pun jadi macam pak long yang asyik mintak kebenaran untuk tidur bila berhenti berehat.


Masa mendaki.. pak ngah dan pak lang asyik jauh kedepan. Tapi yang pastinya.. tok jid asyik jauh ke belakang. tok tok yang lain sebok dengan kamera masing masing. Nenek nenek yang ikut.. langsung tok tak nampak muka.. semua jauh kedepan..

bersambung.....

No comments:

Post a Comment