Thursday, July 15, 2010

Payung Emas - Part 2

Cerita beliau bersambung lagi dengan menyaatkan bahawa payung emas ini adalah kurniaan Allah SWT semata mata dan bukan boleh di minta minta. Untuk seseorang wanita itu dikurniakan payung emas kelak beliau harus lah me rela dan me redho kan diri mereka di poligami. Beliau juga menceritakan perbezaan antara membernarkan dan juga merelakan. Ada yang membenarkan tetapi tidak rela. Yang penting ikhlas.

Beliau menyambung cerita dengan bercerita tentang isteri sahabat beliau. Sang isteri yang tidak akan makan sehingga suami ada di sisi, yang memotong kuku si suami, memicitkankan badan tanpa perlu diminta. Tidak akan meninggalkan rumah selagi belum bersalam tangan dengan suami. Jikalau suami berada di dalam bilik air, beliau akan tunggu sehingga suami keluar bilik air. Sehingga kan akhirnya mencari kan pasangan suami yang kedua selepas beliau. Ini semua tidak langsung di jangka oleh si suami.

Hal ini diceritakan adalah untuk memberitahu bukan semua wanita dapat menerima payung emas tersebut. Oleh kerana wanita ini terlalu baik berkhidmat pada suami beliau, jadi Allah SWT ingin memberi hadiah kepada beliau di hari perhitungan kelak. Oleh itu Allah SWT telah membukakan hati beliau untuk membenarkan suami beliau berkahwin lagi. Dan calunnya juga di cari oleh isteri tersebut. Termasuk juga dengan urusan peminangan dan persiapan perkahwinan.

Walaupun hal pemberian payung emas ini belum tentu lagi... hanya Allah SWT yang tahu. Tapi ini adalah satu analogi yang baik dan hampir tepat jika hendak di cerita kan tentang payung emas. Ia bermaksud, untuk mendapat payung emas, ianya bukan lah perasaan yang di buat buat. Di mana si isteri membenarkan suami kahwin lain, tetapi di hati tersangat lah sakit dan sedih kerana suami ada isteri lain. Si isteri perlulah dahulu memberi perkhidmatan yang cemerlang pada suami, sehingga Allah membukakan hatinya untuk mendapat jalan bagi menerima hadiah payung emas. Hal ini sebenarnya bukanlah mudah..

bersambung....

p/s: seperti yang bos tok ceritakan.. tok tukang sampaikan..

No comments:

Post a Comment