Tuesday, July 6, 2010

Tabung Haji

entah kenapa hari ini air mata tok luruh seketika ketika berada di dalam bangunan tabung haji. sempena hari lahir tok hari ini.. nenek tambah lagi duit yang agak banyak ke dalam akaun tabung haji tok. walaupun mengikut pegawai kaunter tabung haji yang berada di sana, tok akan pergi 23 tahun lagi. sebenarnya air mata tok luruh bukan sebab itu. yang pastinya bukan sebab 23 tahun tu. tok pasti bila panggilan Allah itu tiba.. bila bila masa tok akan ke sana.

mungkin tok terharu sebab pengorbanan nenek. mungkin juga terasa akan panggilan kesana sudah hampir tiba. cepat cepat tok kesat air mata. takut orang nampak. nenek tok nampak pun mengeluarkan air mata di ketika itu. entah mengapa.. tok pun tak tahu. ini lah hadiah paling bermakna yang pernah tok terima sepanjang 21 tahun tok kenali nenek. syukur kepada Allah SWT dan terima kasih nenek.

apa apa pun perancangan tok untuk menunaikan haji adalah pada tahun 2013. bagi tok.. sapi ini akan cukup matang pada tahun tersebut. baru lah boleh di korbankan.

tok ada nyatakan hasrat untuk pergi pada tahun 2013 kepada pegawai kaunter, dan beliau menasihati tok untuk membuat rayuan pada awal tahun 2013 dan pastikan duit tok cukup di dalam akaun tabung haji. di samping itu beliau memberikan kertas yang ber tulis...


"ini sebagai rujukan"... kata beliau...
"tuan haji ada facebook ke?"... tok mengacah...


2 comments: