Wednesday, July 6, 2011

Usia + 1


Selalunya dihari yang begini dan bulan begini tok sentiasa memikirkan akan unyang perempuan. Dihari hari begini beberapa tahun yang lampau unyang bersusah payah untuk meneran seorang manusia yang bergelar bayi. Tok tak dapat memahami kesusahan dan kesakitan unyang, sebab tok tak pernah merasainya. Harap harap tok tidak lah menyusahkan unyang sangat diketika itu.

"Hari jumaat, waktu orang sembahyang jumaat" kata unyang..

Diwaktu waktu begini, terutama sekali tok ingin menyucapkankan syukur ke hadrat Allah SWT kerana di beri peluang untuk merasa mengambil nafas di alam ini, merasa mempunyai ibu bapa yang hebat, adik beradik yang hebat, isteri yang taat dan hebat, anak anak yang taat, rakan rakan yang hebat dan segalanya sangat hebat. Senang kata rezeki yang melimpah ruah. Walaupun tok tidak sekaya Bill Gates dan Mark Zuckerberg. Tok sangat bersyukur atas segala pemberian Mu, Ya-Allah.

Dan tok tidak akan lupa, diwaktu waktu begini, akan bila pula tok akan beralih ke alam lain. Biasalah, bila usia meningkat, penyakit makin banyak, kekuatan makin kurang, daya tumpuan pun dah out, uban makin penuh, cuma andropous je belum lagi. Hari hari tok teringatkan alam yang selepas alam ini, cuma waktu waktu begini adalah reminder buat tok untuk lebih bersedia. Bagi kawan kawan yang mengenali tok, tak kira kenal nama sahaja dan tidak pernah bersua, tok mohon beribu kemaafan kiranya tok ada pernah membuat salah secara langsung atau tidak langsung pada kalian.

Kad, semalam lagi dah dapat dari nenek dan anak anak. Nenek ajak pergi Domino Pizza hari ni. Nenek tempah cincin Titanium dan beri Al-Quran digital sempena hari ini. Terima Kasih pada nenek dan anak anak kerana bersusah payah keluarkan duit dan tenaga sempena hari ini.

Hari apa ya hari ni?

"Hari Rabu!" kata Pak Su..

2 comments: