Wednesday, August 10, 2011

Mercun dan Unyang


Masa tok kecik kecik dulu, Unyang lah supplier utama mercun untuk tok. Time tu mana ada mercun dan bunga api di jual merata rata. Nak dapat kena tunggu Unyang belikan, baru merasa nak main. Banyak dah mercun dulu dulu yang sukar dijumpa sekarang. Antara mercun favourite tok dulu adalah mercun tarik, mercun ular, mercun katak dan mercun kereta kebal.

Mercun tarik ni best bila nak pekena orang. Selalunya Unyang jugak la yang terkena. Sebab tok suka ikat mercun tarik antara dua selipar dan selipar unyang lah yang selalu jadi mangsa. Mercun katak sangat berguna bila main perang perang, dia ibarat bom tangan. Mercun kereta kebal ni mahal sikit, maka tak ramai lah orang main. Selalunya Unyang akan supply tok dengan mercun untuk sebulan, jadi pandai pandai lah berdikit dikit. Kalau tidak tak sempat raya stock mercun dan habis.

Beberapa tahun kebelakang sebelum Unyang kembali ke rahmatullah, tok pula yang jadi supplier untuk Unyang. Bukan apa, kebun arwah Unyang ni banyak sangat gangguan monyet. Selalunya cara terbaik adalah menghalau dengan menggunakan mercun. Mercun favourite Unyang adalah mercun roket. Beliau boleh berlagak dengan cucu cucu beliau yang beliau boleh lepaskan mercun roket guna tangan ja. Sampai sekarang budak budak tu cerita pasal kehebatan Unyang. Sebenarnya tok pun boleh, tapi tak tahu lah kenapa budak budak tu kagum sangat dengan Unyang. Diorang kata Unyang letak mercun kat mulut lah, kat hidung lah dan macam macam. Budak budak punya cerita, bukan boleh pakai sangat. Tok tak pernah tengok pun yang letak kat mulut ngan hidung tu.

Sekarang... Unyang dah tiada. Kalau tidak mesti tok dah belikan Unyang mercun roket.

No comments:

Post a Comment