Sunday, January 13, 2008

3 HARI PERJALANAN KE GUNUNG OPHIR - PART 1

Gunung Ophir yang di kenali sesetengah rakyat tempatan adalah sebuah gunung yang berkeramat, penuh dengan cerita cerita dongeng, cerita puteri puteri, orang orang kayangan, jin jin dan juga bunian. Tidak termasuk lagi cerita yang konon dan sebenarnya puncak Gunung Ophir ini adalah sebenar berada di tengah tengah Kota Atlantis (tok tak niat untuk bercerita pasal Kota Atlantis yang dikatakan hilang ini, dilain kali mungkin tok akan cerita).


Sila lihat wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ophir ) tentang Gunung Ophir. Gunung Ophir ada di sebut di dalam Kitab Injil yang menyatakan tentang kekayaan dan kesucian tempatnya. Ia juga dinyatakan sebagai tempat persinggahan Nabi Allah Sulaiman A.S untuk mengambil beberapa barang yang berharga. Sehingga sekarang kebanyakkan orang masih lagi berbalah tentang lokasi sebenar Gunung Ophir. Ada yang mengatakan ianya berada di Afrika Selatan dan ada juga menyatakan ianya berada di New Zealand. Apa yang tok pasti ianya berada di Malaysia ini. Oleh sebab inilah sempena cuti dan keberkatan tahun Hijrah, Awal Muharram 1429, tok mengambil kesempatan untuk naik kepuncaknya.


Keputusan untuk memanjat Gunung Ophir ini adalah dibuat dengan tergesa gesa, ini adalah kerana kesibukan tok bekerja dan mempunyai masa yang kurang di ketika tok sibuk untuk memulakan perniagaan baru yang memerlukan untuk membuka sebuah pejabat yang baru. Oleh kerana ada gesaan dan kehendak maka tok pun berangkatlah mengikut 3 rakan rakan tok yang lain, Tok Ayah, Pak Tam dan Pak Pertapa. Tujuan asal ke Gunung Ophir adalah:

  1. Menyambut Awal Muharram 1429 dan beramal di puncak gunung.
  2. Berjumpa dengan orang ghaib secara berdepan (suri) di 2 (dua) gua di puncak gunung. (Orang ghaib telah dihubungi sebelum bertolak)
  3. Dan mengambil sedikit barang yang ada di sana. (Orang ghaib telah diberitahu hasrat ini sebelum bertolak)


Mengikut perancangan, kami akan berada di Gunung Ophir selama 3 hari 2 malam dan perjalanan turun dan naik Gunung di pendekkan dengan menaiki kenderaan terus ke Menara Telekomunikasi yang berada tidak sampai 1 km dari puncak Gunung Ophir. Tapi tak tahu bagaimana, pada hari sebelum bertolak, perancangan telah di tukar dan kami perlu mendaki dari bawah dan mengikuti jalan yang bukan di lalui ramai oleh kerana sebab sebab tertentu. Tapi jika melalui perjalanan ini, kami akan lebih cepat sampai dari mengikuti jalan yang lain.


Tok tidak berhasrat menceritakan pejalanan ghaib (mistik) dan permandangan ghaib, takut akan menimbulkan fitnah kepada yang tidak memahami, cuma tok akan selit kan sedikit sedikit sahaja sebagai asam garam cerita pengalaman ini.


bersambung...


2 comments:

  1. hahahaha penipu yang suka berkhayal...

    ReplyDelete
  2. jangan la percaya sangat. kan dah ada disclaimer. cuma nak bagi tau...
    kalau ada hutang tu bayar lah segera.

    ReplyDelete