Sunday, January 13, 2008

3 HARI PERJALANAN KE GUNUNG OPHIR - PART 2


Hari Pertama. Tok dan rakan rakan bertolak seawal selepas subuh dari Kuala Lumpur dan sampai ke kaki gunung lewat jam 10.30 pagi (lebih kurang). Setelah berjumpa dan berkata kata dengan Guide (Ranger) yang bertugas di kaki gunung, kami tidak dibenarkan naik ke puncak gunung, kerana semua 5 (lima) pintu masuk ke gunung telah di tutup kepada pelawat semenjak bulan May 2007 lagi. Ini adalah di sebabkan kemalangan yang mengakibatkan kematian yang telah berlaku diwaktu itu. Oleh kerana kami telah sampai, jadi tok dan rakan rakan tidak berhasrat untuk berpatah balik dan memberitahu Guide (Ranger) bahawa kami hanya bermalam di Air Terjun di kaki Gunung selama 3 hari 2 malam. Setelah mendapat persetujuan Guide (Ranjer), tok dan rakan rakan pun meneruskan perjalanan.


Apa yang sebenarnya berlaku, tok dan rakan rakan tidak berhasrat berkhemah di kaki gunung, jadi kami merancang meneruskan perjalanan ke puncak Gunung Ophir tanpa mengikut trek sedia ada kerana takut terserempak dengan Guide (Ranger) dan akan dihalau pulang. Oleh kerana kami tidak mengikut trek asal, perjalanan menjadi terlalu sukar, di mana kadangkala kami terpaksa mengikut trek laluan air hujan, ada juga kawasan yang tebal dan padat dengan pokok pokok renek dan juga rotan rotan kecil yang berduri tajam, ada juga yang tepaksa memanjat kawasan berbatu licin dengan kecuraman 70% dan berbagai lagi. Bahkan kami tiada membawa parang atau peralatan lain juga bekalan air yang sedikit kerana mengikut perancangan asal kami tidak perlu menempuh semua ini. Perjalanan ini terlalu menduga fizikal dan mental.


Kami berani dan cekal meneruskan perjalanan ini adalah mengikut persetujuan bersama bahawa, kami akan mengikut laluan air sungai yang bukan trek, maknanya bekalan air sentiasa ada. Tetapi apa yang terjadi adalah lain daripada yang di rancang, ini adalah kerana kesukaran untuk mengikut laluan yang dirancang kerana tebing tebing yang terlalu curam dan tinggi. Jadi kami hanya bertawakal sahaja dengan harapan dapat sampai ke puncak dengan segera. Oleh kerana perjalanan menjadi semakin perlahan dan hari semakin gelap, jadi hari pertama kami hanya bermalam di pertengahan bukit yang tidak di kenali.


Malamnya kami tidur didalam khemah dengan berkongsi satu khemah untuk 2 (dua) orang. Tidur kami tidak di ganggu tetapi ada juga orang kerdil bergigi tajam yang setinggi 1 (satu) kaki yang rajin menjengah khemah, ada sekali sekala tok tersepak mereka ketika meluruskan kaki, kerana keadaan mereka yang terlalu rapat khemah. Mereka mereka ini juga pantas berlari jikalau di jengah atau disergah. Apa yang pasti, ini bukanlah pengalaman yang mencemaskan kerana kami berempat sudah biasa dengan pengalaman begini. Untuk tidur tidak di ganggu, kami menutup khemah rapat rapat kerana kami perlu berehat dan masih lagi tidak tahu berapa jauh perjalanan keesokan harinya.


bersambung...


No comments:

Post a Comment