Saturday, February 13, 2010

Mengenal Diri - Part 1

Kesah ini berlaku bertahun tahun dahulu ketika tok sebok dengan ke inginan untuk belajar ilmu yang di katakan "Mengenal Diri". Ketika itu ungkapan yang biasa tok dengar adalah "Siapa Kenal Diri Maka Dia Akan Kenal Allah". Maka dengan ungkapan tersebut, jalan mudah untuk mengenal Allah adalah dengan mengenal diri. Setelah berbagai bagai buku tok baca, dan sedikit research dalam internet maka tok berkenalan dengan seseorang yang mengaku sebagai guru didalam sesuatu perguruan yang terkenal dengan Ilmu Mengenal Dirinya.

Pada pertemuan pertama adalah sesi berkenalan dan suai kenal sahaja. Ini berlaku di kedai kopi sahaja. Masa tu berbagai bagai ceritalah keluar dari guru tersebut bagai mana hebatnya Ilmu Mengenal Diri ini.

"Boleh Tarik rezeki, boleh silat sendiri, boleh gerak sendiri, boleh mengubat..." kata guru tersebut. Dalam kepala tok.. dasyat jugak Ilmu ni... dari A sampai Z semua boleh buat. Sambil sambil guru tersebut pun ceritalah serba sedikit tentang kebolehan beliau dan juga beberapa anak murid beliau. Kesah ni sudah agak lama.. jadi tok berapa ingat dah kebolehan kebolehan dan kelebihan kelebihan yang beliau cerita sehingga membuat kan tok ingin cepat cepat belajar.

"Bagai mana hendak belajar?" antara soalan tok bila dah meleleh air liur disebabkan asyik mendengar hal hal kehebatan yang beliau ceritakan. Masa ni rasanya dah lupa dah tujuan asal nak mengetahui ilmu ini.. iaitu "Siapa Kenal Diri Maka Dia Akan Kenal Allah". Yang ingat "kenal Diri Untuk Kelebihan dan Kehebatan".

bersambung.......

3 comments:

  1. Salam....

    Nak tanya dan mintak pandangan, Kenal Diri Maka Kenal Allah, Atau Kita Kenal Allah maka kita akan kenal Diri? Yang mna satu betul ni...?

    ReplyDelete
  2. mana tok tahu..
    cerita pun tak habis karang lagi ni...

    ReplyDelete
  3. RASANYA DEN KENAL SAPA TOK GURU TU ......TOK GURU JENIS NAK POW ANAK MURID LER TU.........HE HE

    ReplyDelete