Sunday, February 14, 2010

Mengenal Diri - Part 3

Ketika upacara tersebut, tok perasan tok guru dan anak murid beliau seperti cuba mengangkat tangan tok tetapi dengan cara tidak menyentuh. Kalau nak bayangkan lebih kurang orang main "puppet" yang guna tali tu. Gerakkan tangan yang memegang tali dan "puppet" tu pun bergerak mengikut tali mana yang digerakkan. Mula mula tok pun pelik jugak.. apa lah yang diorang ni nak buat?. Bula dah lama sangat baru lah to perasan yang diorang cuba menggerakkan diri dalam tok untuk bergerak. Bila dah lama sangat.. tok pun layan lah.

Mula mula tangan kanan tok mula terangkat. Sebenarnya.. tok yang gerakkan. Lepas tu.. tangan kiri tok pula mula terangkan. Yang ni pun tok yang gerakkan jugak. Akhirnya tok gerakkan kedua dua tangan tok sampai pergi bersilang silang kemudian patah balik. Sekali sekala mendepa.. dan perbutan itu seperti di gerakkan oleh mereka. Tapi sebenarnya tok yang gerakkan. Setelah lebih kurang 15 minit aksi gerak menggerak tangan ini, maka upacara ini pun tamat.

Ucapan tahniah di lafazkan pada tok kerana berjaya mengeluarkan diri dalam. Katanya bahawa pergerkan tangan tok tadi adalah pergerakan diri dalam. Tugas mereka sebenarnya adalah untuk membangkitkan diri dalam yang sudah lama mati. Tok pun layan je lah. Apa yang tok boleh buat lagi. Tapi yang pastinya tok di sebut sebagai anak murid yang cemerlang kerana barusekali upcara sudah berjaya menghidupkan diri dalam. Ha'a.. betul la tu...

Sebelum pulang kerumah.. tok dinasihatkan untuk mandi malam itu juga dengan, limau , akar sintok dan air mawar. Kain kapan itu pula cuma petlu disimpan sahaja. Malam itu bila sampai dirumah tok terus sahaja jalankan apa yang di nasihatkan.

bersambung....

No comments:

Post a Comment