Monday, January 26, 2009

Pulau Besar - Pendapat Peribadi - II

Perjalanan kekanan arah pulau dari jeti, adalah lebih bersifat santai dan sunyi. Dimana kami tidak jumpa seorang manusia pun. Setelah lebih tiga jam berjalan ala ala santai, kami mula jumpa orang sedikit demi sedikit. Dan orang orang yang dijumpai tetap India bukan Muslim. Kenapa tok boleh menuduh begini? Mari datang dan lihat sendiri.

Keadaan menjadi lebih teruk apabila tok dan rakan mula sampai ke Makam 7 Beradik. Disana ada dihidangkan makan tengah hari kari kambing (rasanya kambing nazar). Disini rasa macam berada di Batu Cave atau Di Culcutta. Teruk dan sangat teruk, beribu ribu orang, semuanya India (tidak kira muslim atau tidak, tapi yang pastinya ramai yang bukan Muslim). Melayu hanya boleh dikira dengan jari sahaja. Malaham tok diperhatikan oleh mereka seperti memerhatikan orang yang sesat masuk kekampung India. Memang tidak selesa.

Disebabkan keadaan sebegini, tok langsung tidak hirau untuk melawat makam atau tempat sejarah. Satu makam pun tok tak singgah. Mana tok nak singgah, merata rata bau colok dan setangi. Apa cerita tentang keramat? Ini ke yang dikatakan keramat? Kalau beginilah, tok tak mau join le kalau orang cerita hal hal keramat lagi. Hampeh...

Dan tok nekad, ini lah kali pertama dan terakhir datang ke Pulau ini.

Dari segi mistiknya, dah tak ada pun, ikut logik, hantu, setan, jin bukan islam ramai le kat sini. Mungkin inilah yang depa katakan keramat. Yang pastinya, bunian pun tak mau duduk sini. Kalau tak percaya, datanglah bertandang ke Pulau Besar.

Ulasan:
1. Kalau siapa rasa tak sempat pergi Batu Cave, boleh lah datang ke Pulau Besar.
2. Kalau siapa nak jumpa Pak Itam buat kenduri, kat sini memang ramai. Beribu umat.
3. Panglima Hitam memang banyak disini.
4. Kalau Sheikh Ismail masih hidup, semua orang kat sini mesti kena pelempang,dengan beliau , termasuklah tok. (kata kata master-c-fu)
5. Kalau siapa tak pernah tengok colok atau setangi, mai datang sini.
6. Kalau siapa rasa damai dan tenang duduk di Pulau Besar, tok yakin anda juga akan rasa damai kalau duduk di estet.
7. Pulau Keramat sudah tiada, yang tinggal Pulau Khurafat.
8. Memancing.. Hampeh..

P/s: mintak maaf rakan rakan pengunjung tetap Pulau Besar. Ini adalah catatan peribadi. Tok yakin kamu mesti ada sebab tersendiri untuk kesana. tapi tok, tidak mungkin ke sana lagi. cukuplah, ini yang pertama dan terakhir.

6 comments:

  1. assalamualaikum W.B.T. kepada ketualanun...
    ya..saya bsetuju ngan pendapat ketualanun...
    saya pun baru2 ni p pulau besar (25Januari09/28Muharam1430)...
    begitu ramai sekali india muslim d situ...
    bukan saja india muslim...da sebahagian daripada mereka kafir (ada tatu pada badan mereka)..
    da seorang daripada mereka (kafir-bertatu) siap baling wit syiling ke dalam kolam (yang bdekatan ngan makam nenek kebayan) kemudian dia p cari semula wit tu...sambil2 tu dia beritahu semua orang yang da d situ "sapa2 yang jumpa semula wit yang dicampak kedalam kolam itu, dia akan mendapat untung/nasib baik?"
    ..SESAT? YA!

    ...sedey...sebab masa tu da sebahagian orang islam menyaksikan pa yang dilakukan oleh orang india tu...Bimbang mereka pun terpengaruh ngan kata2 india itu...


    sedey...mereka mengamalkan cara yang lain benar daripada cara seorang hamba Allah datang berziarah ke kubur/makam... kebanyakan Makam2 disitu telah disalahgunakan oleh sebahagian hamba2 Allah (yang munafiq) untuk tujuan peribadi mereka...
    sepatutnya kita ..apabila menziarahi kubur/makam...kita sedekahkanlah sahaja AL-FATIHAH/baca surah yasin...
    tapi sebaliknya yang berlaku...

    sedey melihat Makam2 disitu diperlakukan sedemikian rupa...

    yang benar,
    melayu_85

    ReplyDelete
  2. salam melayu_85

    kebetulan kita pergi pada hari yang sama. tapi sayang tidak bersua. syukurlah.. ada juga yang membenarkan catatan tok ini.

    ReplyDelete
  3. lupa nak cerita...

    tok pergi bersama master-c-fu dan kebetulan terjumpa merahsilu dan anggun di sana.

    ReplyDelete
  4. ya..sayang kita tak bertemu...
    tapi sekurang2nya kita bertemu juga dalam laman blog ni...

    pada hari tu kecoh mengenai orang mati lemas ye? bdekatan ngan masjid?

    ...insyaAllah d masa akan datang saya akan pergi ke pulau itu semula...masih da sebahagian kawasan di pulau itu yang saya belum jelajahi...

    P/S : alangkah bagusnya kalau kawasan pulau itu djadikan tempat belajar AGAMA ISLAM? ...kawasan hotel dsitu sudah lama terbiar...
    baik ditukarkan/dirobohkn sahaja hotel itu & tukarkannya kepada pusat ILMU AGAMA ISLAM...

    ReplyDelete
  5. Tok agak2 sapa Syiekh Ismail tu, kalau kata Syadina Hassan pasal org datang ramai2 tu kata ia, betul ka

    ReplyDelete
  6. orang orang dahulu selalunya memang akan menukar nama bila pergi ketempat lain. terutama sekali ahlul-bait yang datang ketanah jawi bila ada kemelut ditanah arab. macam tok jugak.. di forum nama lain. he he. itu je lah yang tok berani komen.

    ReplyDelete