Tuesday, September 25, 2007

Tuhan


Ada suatu malam tok pernah bermimpi, di hadapan tok ada dua diri yang mengaku dirinya tuhan. Yang peliknya keadaan di ketika itu diri tok sangat takut dan tertunduk sahaja. Apa yang berlaku di ketika itu, dua diri yang mengaku dirinya tuhan itu sedang memasak untuk tok, yang tok ingat adalah masakan seperti tempayaki, dan di ketika itu tok masih lagi tertunduk takut sambil melutut.

Pakaian dua diri yang mengaku tuhan itu adalah berjubah yang tidak berlengan bewarna warni seperti pelangi. Dua diri tersebut kelihatan berkulit hitam seperti orang Afrika. Didalam mimpi tersebut tiba tiba terdeti hati tok, jikalau tuhan, kenapa ada dua diri. Bukan kan Allah itu satu dan ESA (kalau boleh di lihat lah). Tiba tiba hilang satu diri dan tinggal hanya satu diri sahaja yang masih mengaku dirinya tuhan.

Di sambil itu tok masih lagi sempat bersoal jawab tentang soalan agama yang basic, seperti Rukun Iman, Rukun Islam dsbnya. Mimpi tersebut habis begitu sahaja, dan tok tidak sempat makan apa yang telah di masaknya. Dan tidak janji apa apa dengan diri yang telah mengaku tuhan tersebut.

Apa yang ingin tok sampai kan di sini, sebenarnya separuh manusia ini tidak perasan yang kita ini kadangkala mendua kan Allah S.W.T tanpa kita ketahui. Tok pernah sembang dengan kawan ketika melalui patung besar di hadapan kuil Batu Caves. Haa... itulah Tuhan Hindu katanya. Serupa juga dengan kawan yang mengata Dewi Kuan Yin itu Tuhan Buddha. Allah pun tuhan jugak katanya.

Jadi ada berapa banyak Tuhan daaa. Kawan tok kata.. hanya Allah Tuhan yang layak di sembah. Tapi yang lain lain tu beliau masih mengatakan Tuhan bagi agama agama lain. Bagi tok, jikalau begitu, masih banyak la lagi tuhan. Itu belum lagi Dajal turun nanti yang ngaku diri tuhan, siap datangnya dengan magic magic yang boleh menghidupkan manusia. Boleh selamat ke kita dengan ujian tersebut. Ada yang kata hanya dengan iman sahaja diri kita boleh selamat. Bagi tok.. iman yang bagaimana?

Sebenarnya tok pun tak pasti sebab apa tok menulis tajuk tuhan ini. Apa yang pastinya ianya adalah ilham yang diberi oleh Allah S.W.T yang Maha Bijaksana terhadap tok. Terhadap mimpi tersebut, tok cuba guna kan apa terbaik yang mungkin untuk di pahami dan di jadikan pengajaran. Harap cerita tok ini tidak lah di jadikan isu, tok cuma ingin berkongsi mimpi.....

No comments:

Post a Comment