Friday, September 28, 2007

Saka Harimau

Semasa kecil dahulu tok selalu melihat kelibat harimau di dalam rumah tok. Tapi yang pastinya di ketika itu tok sedikit pun tidak merasa takut. Di ketika tidur kadang kadang tok ada juga terlihat mata yang bersilau di dalam kegelapan malam seperti mata kucing tetapi kedudukan matanya adalah lebih tinggi berbanding kucing. Perkara ini tok biarkan sahaja sehingga tok dewasa dan tok tidak pernah cerita kan hal sebegini pada sesiapa pun.

Sehingga tok dewasa, tok telah didatangi oleh seekor harimau semasa di dalam mimpi. Dalam mimpi ini, Sang Harimau ini telah memperkenalkan diri beliau sebagai saka yang ingin mendampingi tok. Dan kebolehan beliau lebih kepadan pengubatan. Tetapi tok tidak pernah memberi kata putus dan bukannya minat tok untuk berkecimpung di dalam hal hal perubatan. Atas sebab apa tok dipilih untuk di dampingi, bukan lah sesuatu yang tok ambil peduli.

Yang pastinya tok tidak pernah ambil peduli untuk membuang saka ini. Asalkan mereka tidak mengganggu tok dan keluarga tok, tok tak kisah. Datang la, kalau tok boring, tok layan lah saka ini bersembang. Sehingga sekarang tok boleh terus berkomunikasi dengan saka harimau ini, tetapi bukan dengan cara suri yang nyata. Tok pernah mencabar saka ini untuk menzahirkan diri ke alam nyata, sehingga kini saka harimau ini belum boleh lagi menzahirkan diri. Bukan apa, tok sebenarnya terhingin jugak menunggang harimau.

Asal usul saka ini adalah melalui keturunan tok yang terdahulu yang pernah membuat perjanjian bersaudara dengan makhluk Allah S.W.T ini. Memandangkan perjanjian persaudaraan telah di buat dahulu, maka persaudaraan tetap di teruskan oleh saka ini terhadap anak cucu sekarang. Biar la nak bersaudara pun, asalkan tidak menyusahkan sudah lah. Nasiblah saka ini tidak pernah mintak apa apa dari tok, apa yang di minta hanya la perhubungan persaudaraan di teruskan sahaja. Atas dasar kasih sayang sesama makhluk Allah S.W.T to biarkan sahaja. Tak apa la, tok anggap macam bela kucing sahaja.


3 comments:

  1. blh saya tahu, tok nie asal daripada mana?asal usul keluarga tok..nenek moyang saya dulu pun ada juga saka harimau nie..tp sekarang xtau la masih ada lg ker x...

    ReplyDelete
  2. Saka saya tak pernah datang bersembang. Hanya bleh rasa bila sering mengalami benda2 pelik. Last2 org bagitau saya benda tu ada tapi ingin berahsia dari saya. Kerja dia menjaga saya lah..

    Dah tiga tahun dah tunggu bila dia ni nak muncul2 nak bersembang. Nak tau le apa hajat dia dan 1001 soalan yang dok dalam fikiran. Yelah dari kecik di kacau mesti naik marah tahap sasau gak bila fikir dia ni nak apa? Tapi malangnya sy tak reti nak bercakap dengan dia. Kena pakai orang ketiga (menurun) baru terbuka cerita. Penat ler juga kalau asyik nak kena cari orang ketiga. Dia bukannya nak cerita A-Z dalam satu malam. Ada cara tak?

    ReplyDelete
  3. salam..

    kalau rasa tak boleh berhubung.. tok cadangkan buat tak tahu aja dahulu. jangan di beratkan fikiran untuk berfikir tentang mereka. Kita buat buat EGO sikit.. Lama lama dia sendiri yang akan berhubung...

    ReplyDelete